Vegdirektør Terje Moe Gustavsen, Statens Vegvesen. Bilde tatt på Tunneldagene 15. september 2008. (Bilde: Mona Strande)

Vil ha dyrere tunneler

  • Bygg

SUNDVOLLEN: - I dag er det for mye fokus på at en tunnel skal bygges her og nå. Den fokusen må flyttes over på livsløpskostnadene. Vi må regne med at det koster mer å bygge for lavere drifts- og vedlikeholdskostnader, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Ikke bare å bygge

I sitt innlegg under Tunneldagene mandag utfordret han bransjen til å finne løsninger på hvordan man får ned de høye vedlikeholdskostnadene på tunneler. I Stor-Oslo går cirka tre prosent av den totale riksveilengden i tunnel, mens 36 prosent av driftsbudsjettet går til tunnelene, ifølge vegdirektøren.

- Når vi får flere tunneler, vil en enda større prosentandel gå til disse. Da er det svært viktig å gå inn og se hvordan disse kostnadene kan beregnes i planleggingsfasen. Vi må tenke helhetlig. Vi skal ikke bare få tunnelen ferdig levert, men også drive den etterpå, sier Moe Gustavsen.

Testing en forutsetning

Vegdirektøren mener også det er viktigere å få en sikker tunnel hvor alt fungerer, fremfor en tunnel som blir åpnet så fort de tekniske installasjonene er på plass.

Klargjøring etter ferdigstillelse, kaller han det, og Kopstad - Gulli på E18 i Vestfold omtales som skrekkeksempelet på det motsatte. Her fikk man ikke nok tid til testing av de tekniske installasjonene før åpningen, noe som medførte at åpningen ble utsatt flere ganger i fjor høst/vinter.

- Vi må sørge for at sikkerheten ivaretas, og da må alt fungere som forutsatt. Derfor skal vi nå sikre oss en tidsperiode som er avsatt til testing før tunnelene tas i bruk, sier Moe Gustavsen.

Forfall krever nyinvestering

De omfattende tunnelinspeksjonene etter Hanekleivraset viste at det relativt raskt må gjøres tiltak i en rekke tunneler. Bare på de inspiserte tunnelene har vedlikeholdsbehovet en pris på flere hundre millioner kroner. Derfor mener vegdirektøren at drifts- og vedlikeholdsdelen av Nasjonal transportplan må høynes med 30 prosent. I NTP er vedlikeholdsbehovet på norske tunneler anslått til 2,2 milliarder kroner.

- Det vet jeg er altfor lavt. Vi skal ikke bringe tunnelene tilbake til standarden de hadde da de ble bygd, men til dagens standard. Dermed er det ikke bare snakk om vedlikehold, men nye investeringer - og måten å ta igjen forfallet på er derfor med økte investeringsrammer, sier Moe Gustavsen.