Vil ha bedriftskurs

  • Arbeidsliv

De store selskapene er skeptiske til kommersielle operatører på kursmarkedet.

Hvis behovet er oppdatering på høyt teknisk nivå, er NTNU det naturlige førstevalget.

Tilliten til kommersielle aktører på kursmarkedet er liten, kursene blir for generelle. For jobbsøkere betyr kursene på CV-en nærmest ingenting. Opprinnelig utdanning, arbeidserfaring, personlighet og intervju teller langt mer.

Egne krefter og skreddersøm

I Kongsberg Automotive er det lite å hente for de rene kommersielle kursleverandørene. Director for human resources, Jarle Nymoen, sier selskapet legger vekt på å utvikle spisskompetansen internt. Kursvirksomheten er ofte skreddersydd for eget behov.

- Vi har alltid vært tvilende til generelle kurs. Mange av dem er ikke relevante, sier Nymoen. Han trekker frem NTNU, Høgskolen i Buskerud og Teknologisk Institutt som de mest brukte institusjonene for videreutdanning. - For ingeniørene våre er dette naturlige valg. Andre aktører bruker vi lite.

Skreddersøm har flere fordeler, ifølge Nymoen. Bedriften får den eller de foredragsholdere den ønsker, eksempler kan lettere hentes internt og man får relasjonsbygging mellom ansatte fra forskjellige produksjonsenheter eller forskjellige avdelinger.

Tilbydere av komplekse dataverktøy som ikke kan tilby gode brukerkurs, vil vanskelig kunne selge til Kongsberg Automotive. - Det er et prinsipp hos oss at vi skal ha kurs når vi kjøper et verktøy, fastslår Nymoen.

Når bedriften skal ansette ingeniører er det ikke gitt at en CV med høy kursaktivitet gir uttelling.

- Det er veldig opp og ned. Hvis vi skal ansette en som er helt på topp med spisskompetanse innen et felt, er det en fordel om vedkommende kan dokumentere et visst ego-drive, et press for egen faglig utvikling. For de fleste stillingene betyr det veldig lite.

Egne konsernprogram

Borregaard, som er et heleid datterselskap av Orkla, holder det meste av sin etterudanning internt i konsernet.

- Vår måte å løse tingene på speiler en del av vår bedriftskultur. Dette kan ingen eksterne gjøre for oss, sier Per Kr. Fodstad, direktør for personal og organisasjon i Borregaard. For ren teknisk fagutdanning trekker Fodstad frem NTNU og Universitetet i Oslo.

- Det er de som har kompetansen innen kjemi som vi trenger.

I slike sammenhenger benyttes gjerne programmer som de to universitetene har på sine lister. - I andre sammenhenger kan vi hente inn folk utenfra, men da må de tilpasse seg våre behov, sier personaldirektøren.

Han forteller at Borregaard gjorde en større endring i 1999 der mye beslutningsmyndighet i produksjonen ble flyttet nedover i systemet. - Det resulterte i en egen produksjons-lederskole som vi nå benytter i hele Orkla-konsernet.

Skepsisen til generelle kurs fra kommersielle aktører gjenspeiler seg også i ansettelsesprosesser. - Nei, det med kurs betyr ikke all verden. For oss er det langt viktigere å finne rett person

Fast andel

Norconsult har en plan for hver enkelt ansatt og bruker konsekvent to prosent av omsetningen til etterutdanning av sine ansatte. - Fundamental opplæring som for eksempel bruk av DAK kjører vi internt, sier Tom Arild Junge, ansvarlig for personal, organisasjon og økonomi i Norconsult. - De kommersielle aktørene kjøper vi ikke fra i det hele tatt, bortsett fra innen ledelse.

Men heller ikke for Norconsult er det snakk om å velge fra en meny. Selskapet setter egne krav både til innhold og foredragsholdere. - Resultatene står og faller ofte med hvor dyktig kursansvarlig er. Junge trekker frem Mercuri som har skreddersydd leder- og økonomikurs for selskapet ved flere anledninger.

Teknisk spisskompetanse henter Norconsult hovedsakelig fra NTNU. - Vi kan ikke ha egne opplegg for nisjekurs som krever mye kompetanse av de som holder kursene.

I jakten på nye dyktige medarbeidere blir heller ikke Junge imponert over CV-er som er fylt opp med kursvirksomhet. - Nei, det viktigste er prosjektene vedkommende har deltatt i, og intervjuene. Så må de jo dokumentere sin kompetanse, så kurs teller jo ikke negativt.

Leverandørkurs

For Techpowers Oslo-avdeling er det forhandlernes kurs som er de mest interessante. Techpower er et heleid datterselskap av Manpower og arbeider nesten utelukkende med kunder som har behov for ingeniørtjenester.

- Vi har normalt rundt 400 ingeniører ute i oppdrag til enhver tid, sier avdelingsleder Anne-Iren Bue. I Techpower er det først og fremst teknisk utdanningsbakgrunn og arbeidserfaring som vekker interesse.

- Vi bemanner ofte prosjekter og kundenes behov er normalt veldig spesifikke. Det kan være kunnskap om spesielle verktøy innen tegning, beregning eller konstruksjon. Da kan et kurs fra forhandler være relevant, forteller Bue.

Hun sier at mer generelle kurs eller etterutdannings-programmer sjelden er utslagsgivende når Techpower leter etter ingeniører.