Vil gjøre bybussen helelektrisk

Fremtidens busser kan bli helelektriske og få tilført strøm hver gang de stopper på holdeplassen.

DUBAI: Den kanadiske tog- og trikke-produsenten Bombardier, som blant annet har levert Flytoget i Norge, vil elektrifisere bussene og fjerne kjøreledningene til trikkene.

Løsningen er å overføre strøm induktivt fra bakken og opp i kjøretøyet. Til og med biler kan får strøm på denne måten om noen år, tror selskapet.

Induksjon

Primove er teknologien som skal gjøre dette mulig og som vi kjenner fra koketopper på kjøkkenet og elektriske tannbørster på badet.

Ved å plassere induktive elementer rundt 4 cm under bakken kan de overføre opptil 1000 kW mellom bakken og kjøretøyet. Det er langt mer enn det som trengs i praksis. Nå bygger Bombardier en teststrekning på 1,2 km i Belgia som skal stå klar i sommer.

– Vi trenger ikke å overføre strøm kontinuerlig til bussen. I Belgia vil ti prosent av strekningen få induktive elementer. Det er nok til å drive bussen og lade batterier som gir strøm til motorene når de ikke får den via induksjon. Typisk vil et slikt system bygges med lading på holdeplassene som stort sett vil være nok til å drive bussen frem til neste holdeplass. Men dette handler om topografi også. Er det bratte bakker kan det være aktuelt å ha kraftoverføring i bakken, sier Jeremi Desjardins.

Han leder forretningsutviklingen av Primove i Bombardier Transportation.

Les også: Først ut med elbusser

Her er bussen som går på strøm

Høy virkningsgrad

Bombardier påstår at den induktive kraftoverføringen er rundt 90 prosent effektiv. Det er enkelt å overføre strøm til trikker fordi man vet akkurat hvor de er i forhold til de induktive elementene.

Men systemet er også fleksibelt nok til å tillate busser. Det er en del slingringsmonn i hvordan bussene er plassert i kjørebanen for høyest mulig effektivitet.

Ideelt er det pluss minus 10 cm, men selv 30 cm unna er kraftoverføringen ganske effektiv.

Primovecity-HR 1104121024.jpg

Hybrider inngangsporten

– Det er en voldsom interesse for elektriske busser nå. Man vil ha stillegående busser som ikke forurenser i byer over hele verden. Batteribusser blir alt for tunge og får likevel for kort rekkevidde. Hybridbusser selger derimot godt, og det er interessant for oss. Det betyr at bussene får en elektrisk plattform og da er ikke skrittet langt til de helelektriske bussene man ønsker seg, sier Desjardins.

Elektriske busser basert på induktiv overføring av strøm gjør også bussene enklere.

– I tillegg til å eliminere motorstøy og forurensinger slipper man å vedlikeholde både et elektrisk og et dieselbasert system.

En løsning

Administrerende direktør Helge Leite i Sporveisbussene sier til Teknisk Ukeblad at dette høres ut som et veldig interessant system for bussdrift.

– Vi ser allerede hvordan effekten av hybridbusser er med å gjøre kollektivtransporten mer miljøvennlig både med tanke på utslipp og støy. Kanskje et slikt helelektrisk system i fremtiden kan være en løsning for Oslo, sier Leite.

Les også: – Svevetog er bare tull

NSBs nye stolthet i Norge

210 km/t forbi Oslo lufthavn