Mer miljøvennlig: I fremtiden kan kanskje LNG-skipene frakte med seg CO2 tilbake til utvinningsfeltet om det blir som forsker Audun Aspelund tror. (Bilde: Høegh LNG)

Vil gjøre bruk av CO2 billigere

  • Kraft

– I dag går LNG-skipene tomme en vei. Med min løsning vil transporten bli mer lønnsom og mer miljøvennlig, sier NTNU-forsker Audun Aspelund, som har jobbet med konseptet i tre år.

Tanken er at skipet som frakter naturgass fra utvinningsfeltet tar med seg CO 2 tilbake til gassfeltet.

Der kan CO2-gassen brukes til å øke utvinningsgraden av olje og gass.





Mindre CO2-utslipp

Konseptet skal være et alternativ til rørtransport og konvensjonell gasstransport på skip.

– Det nye er at kulden fra nedkjølt LNG utnyttes til å kjøle ned CO 2, slik at kulden resirkuleres. Frakt av LNG på skip er i dag en dyr og kostnadskrevende prosess, som trenger mye energi. I en offshore LNG-prosess vil cirka ti prosent av gassen brennes i turbin, slik at resten av gassen kan kjøles ned, sier Aspelund til Teknisk Ukeblad.

For å øke effektiviteten vil flytende nitrogen transporteres sammen med CO 2.

Med denne teknologien trenger ikke skipene lenger gassturbin eller kjølekompressor.

– Konseptet har bedre effektivitet, lavere CO 2-utslipp og lavere investeringskostnader enn eksisterende teknologi. Det kan gjøre CO 2-fangst og -lagring lønnsomt, sier dr. grads-stipendiaten.





Vil ha industriell partner

Aspelund har vært i kontakt med flere selskaper som har vist interesse for teknologien, men uten at det har blitt noe samarbeid så langt.

En av utfordringene er at noen må ta ansvar for hele verdikjeden fra naturgass til CO 2-lagring.

Det er naturlig at industrien er noe avventende. Dette er en løsning på en utfordring som tidligere har vært for kostbar og komplisert. Per i dag er det heller ikke noe marked for storskala innfanging og transport av CO 2, selv om de fleste energibedrifter forbereder seg på at dette vil bli en del av hverdagen, sier han.

Han ser for seg at aktører fra shipping- , olje- og kraftbransjen kan være med og bidra til å realisere konseptet.

– Vi er kanskje litt tidlig ute, men jeg tror dette har et enormt potensial verden over, sier Aspelund.





– Visjonært prosjekt

Han har søkt om patent på teknologien gjennom NTNU Technology Transfer.

– Dette er et veldig visjonært prosjekt der det i dag ikke eksisterer en fullverdig verdikjede. NTNU holder på å bygge opp forskning på området, og det er strategisk riktig for oss å være med på dette, sier manager Erik Wold i NTNU Technology Transfer.

Han sier de nå er avhengig av aktører med interesse i de ulike delene av verdikjeden for at dette skal kunne bygges ut.

– Noen må se et fremtidig marked i dette. På sikt tror jeg dette vil være noe aktørene kan tjene penger på, sier Wold.