- ETISK BETENKELIG: Norske politikere bør tenke seg om en gang til. Folk må selv få velge om de ønsker å blande inn førstegenerasjons biodrivstoff, mener Samseth. (Bilde: Arkiv)
EU krever minst 10 prosent biodrivstoff innen 2020. (Bilde: Junge, Heiko )
Statoil-tankbil på vei gjennom åkerlandskap - potensielt biodrivstoff. (Bilde: Statoil)

Vil forby biodrivstoff

  • Kraft

Kjemiprofessor Jon Samseth mener første generasjon biodrivstoff er en stor miljøsvindel og bør forbys.

Dessuten tror han ikke Norge kan bli stor på slik produksjon.

- Første generasjons biodrivstoff bør bli forbudt. Mye av produksjonen skjer på jordområder som tidligere var forbeholdt matproduksjon og er med på å øke matvarepriser på bekostning av fattige mennesker. Da er det for meg opplagt at det må forbys, sier Jon Samseth, professor i energifysikk ved Høgskolen i Akershus, og professor 2 ved NTNU.

Les også:



Kritisk

Samseth sitter i vitenskapsgruppen International Scope Biofuel Project som skal vurdere påvirkningen biodrivstoff har på miljø og samfunn.

Organisasjonen Scope er en vitenskapsorganisasjon for miljøspørsmål etablert av det Internasjonale vitenskapsrådet (ISCU).

Samseth er sterkt kritisk til at så mange land nå legger opp til forpliktende innblanding av biodrivstoff i vanlig drivstoff.

EU-krav

EU-kommisjonen går inn for at alle 27 medlemsland innen 2020 skal bruke 10 prosent biodrivstoff. Foreløpig er eneste kravet som stilles til biodrivstoffets egenskaper at bruken reduserer CO2-utslippene med 35 prosent i forhold til om det var mineralsk olje på tanken.

Klimaforliket på Stortinget har forpliktet Norge til samme innblandingsgrad allerede innen 2010.

Etisk betenkelig

- Å tvinge folk til å gjøre denne innblandingen er etisk betenkelig. Når vi vet det vi vet i dag, blir dette veldig betent. Norske politikere bør tenke seg om en gang til. Folk må selv få velge om de ønsker å blande inn førstegenerasjons biodrivstoff, mener Samseth.

Norge ubetydelig

Han avviser tanken om at Norge noen gang vil gjøre det stort på biodrivstoffmarkedet.

- Med mindre produksjonen blir kraftig subsidiert, ser jeg ikke hvordan Norge kan gjøre det særlig stort på førstegenerasjons biodrivstoff. Vanlig norsk jordbruk vil ikke kunne produsere innsatsvarene til konkurransedyktige priser, og produksjonen ville eventuelt måtte bli basert på importert avfall, sier Samseth.