Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin ved kai, Ulstein verft 2006. Bourbon Orca med det nye X-Bow-designet ligger bak. Torsdag 12. april 2007 kantret skipet og ble liggende med bunnen i været. Søndag 15. april sank skipet. Åtte personer omkom. Fartøyet jobbet med å dra opp ankrene til Transocean Rather da ulykke inntraff. (Bilde: Bourbon Offshore Norway)

Vil følge opp Bourbon Dolphin-havariet

Stiftelsen Skagerrak har anmodet nærings- og handelsminister Sylvia Brustad (Ap) om en videreføring av undersøkelseskommisjonens arbeid etter Bourbon Dolphins forlis utenfor Shetland 12. april 2007.

Kombinasjon

I anmodningen vises det til at faglig samarbeid mellom den norske Stiftelsen Skagerrak og det britiske Nautical Institute avdekker at årsaken til kantringen av Bourbon Dolphin er en uheldig kombinasjon av spesielle stabiliseringseffekter for ankerhåndteringsfartøyer.

Dette forholdet er særlig kritisk for skip med stor baug når disse opererer med akterlig trim.

Ingen årsak

I brevet blir det vist til at undersøkelseskommisjonen som ble oppnevnt av regjeringen etter Bourbon Dolphin-ulykken ikke kom med noen entydig basisårsak til ulykken, men presenterte 25 sentrale konklusjoner og anbefalinger som hver for seg eller sammen kunne forklare forliset.

Det danske ankerhåndteringsskipet Stevn Power kantret i 2003. Ankerhåndteringsskipet Bourbon Dolphin kantret i 2007.

Grunnlag

Jan Harsem, som er daglig leder og styreleder i Stiftelsen Skagerrak, mener de to forlisene bør gi grunnlag for en oppfølging og en studie av arbeidsoperasjoner med ankerhåndteringsfartøy.

Han mener at dette er et forsømt område både fra oljeselskapenes og fra myndighetenes side, og at det er sjøfolkene om bord som må betale prisen.

Stiftelsen Skagerrak er en uavhengig interesseorganisasjon som arbeider for skade- og ulykkesforebygging.