KALDT: Snø, is og kulde. Det er da du trenger varmepumpe. (Bilde: Arkiv)
Velger du riktig varmepumpe, installerer korrekt og kvikksølvet ikke kryper alt for langt ned, kan du få opptil fire ganger så mye varmeenergi ut. (Bilde: AS Gran VVS)
HARD KONKURRANSE: Svenskene har lenge vært størst på varmepumper, men nå er det mange aktører på det europeiske markedet som tar opp kampen. Den danske pumpespesialisten Danfoss er en av dem. (Bilde: Danfoss)

Vil bli størst på varmepumper

  • Kraft

Det europeiske markedet for varmepumper vokser i voldsomt tempo, for tiden rundt 30 prosent i året, skriver danske Ingeniøren.

Oppkjøp

Norge har ingen virkelig store aktører, men rundt om i Europa er det nå mange virksomheter som vil inn på markedet.

Sverige var tidligere størst på produksjon. Nå går danske Danfoss inn for å bli størst. For å klare det skal de kjøpe opp bedrifter og utvikle intelligente pumpeløsninger.

Utdanner installatører

Danfoss begynte å snuse på varmepumper som en ny forretningsmulighet ved årtusenskiftet. I 2005 kjøpte konsernet sin første varmepumpefabrikk, svenske Thermia, en av europas største varmepumpeprodusenter.

I fjor kjøpte Danfos i tillegg en fransk og en sveitsisk fabrikk. De har utdannet rundt 40 installatører til å dimensjonere og montere Danfoss-anleggene, og snart planlegger konsernet å ta det endelige skrittet ut til sluttbrukerne.

Miljøtrend

- Nye krav til våre boliger krever nye tekniske lønsinger, derfor satser Danfoss på varmepumper og på å bli Europas største produsent av varmepumpeanlegg i 2008, annonserte administrerende direktør Jørgen Mads Clausen på en energikonferanse i Danmark forrige uke.

En interessant satsing, mener professor Peter Bruun ved Center for Technology, Economics & Management (TEM) ved Danmarks Tekniske Universitet.

Hard konkurranse

- Danfos har tydeligvis sett at det har blitt vanskeligere og vanskeligere å eksistere kun som underleverandør, og at framtiden ligger i å skape seg et mere entydig varemerke, for eksempel som leverandør av miljøriktige varmeløsninger med Danfos-logoet på, sier Bruun til Ingeniøren.

Danfos selv tror konkurransen kommer til å bli hard. Det tror også Bård Bårdsen i Norsk Varmepumpeforening.

Hele systemer

- De må stå på om de skal bli størst, det er mange andre aktører som utvikler slike produkter nå og kjemper om førsteplassen. Men Danfos' fortrinn er at de er den eneste store produsenten av prosessorer, mange andre må kjøpe dette ekstern, sier Bårdsen til tu.no.

Danmark har fra før 10-15 mindre danske fabrikanter av varmepumper. Norge har ingen produsenter som lager hele varmepumpesystemer, tross eksplosiv vekst i det norske markedet.

Små norske aktører

- I den grad det finnes norske varmepumpeprodusenter, er det ved at de har tilpasset varmepumpesystemer til norske forhold, og kjøper prosessor fra utlandet. Men det er få, sier Bårdsen.

For få år siden var det omtrent bare ett marked for varmepumper, i Sverige, hvor det i dag er installert rundt 120.000 anlegg. Nå tar imidlertid også varmepumpemarkedet i Frankrike og Tyskland av.

Eksplosiv vekst

15.000 anlegg selges nå årlig i Danmark, mot 2-3.000 i 2002. Danfos sikter seg inn på en halv million husstander som i dag har oljefyring eller elvarme.

I 2001 ble det solgt 6.300 varmepumper i Norge. I 2006 var tallet eksplodert til rundt 55.000.

Danfoss mener nøkkelen til suksess er å tenke varmepumpene inn i samlede, intelligente varmeløsninger.

Nøkkelferdige systemer

De arbeider med å bygge opp hele nøkkelferdige varmepumpe-systemer og som tidligere nevnt, utdanning av VVS-installatører som skal montere anleggene.

De har opprettet et eget kompetansesenter på den svenske fabrikken Thermia, hvor 6 ingeniører skal optimere og utvikle teknologien, samt tilpasse produktene til forholdene i de ulike europeiske markedene.