KLAR TALE:Roy Nilssen er prosjektleder for forbedring av stemmekvalitet i Netcom.

Vil bedre talekvaliteten

Det er tre ulike teknologielementer som skal gi samtalepartnerne en bedre opplevelse med mobiltelefonen i Netcoms nett.

Det første er bedre kontroll med lydnivået på stemmen.

Skrik og hvisken

Hvis den ene samtalepartneren skulle finne på skrike kraftig, vil nivået på lyden automatisk dempes ned i nettverket før den sendes ut til den andres mobiltelefon.

Det er nok greit å få beskyttet tommehinnen, men nivåkontrollen er viktigere i den andre enden av skalaen der hvor samtalepartneren snakker for lavt eller ikke rett i mikrofonen.

Da vil lydvolumet automatisk justeres opp slik at samtalepartneren hører mye bedre.

Skitt fra kanel

Den andre nye forbedringen er kontroll med bakgrunnsstøy.

Den nye programvaren som er innført har fått en ny algoritme som klarer å skille ut hva som er støy eller ikke. Algoritmen kjenner igjen hva som er tale og prøver å fjerne eller dempe annen type lyd. Det er viktig for folk som er ute og kjører hvor motor og trafikkstøy ofte virker forstyrrende.

— Denne funksjonen vil folk merke godt, sier ingeniør og prosjektleder for forbedring av stemmekvalitet, Roy Nilssen i Netcom.

Ekko - ekko - ekko

Det siste punktet er en forbedring av algoritmen som fjerner ekko.

Noen telefoner har en tendens til å generere ekkoeffekter og den nye algoritmen forbedrer den ekkokanselleringen som allerede har eksistert i nettet.

I tillegg til de nye forbedringene i lydkvalitet vil en helt ny talekodek; AMR – Adaptive Multi Rate talekodeker, bidra til at samtalekvaliteten blir vesentlig bedre der signal-støyforholdet er dårligst. Det vil nok mange hyttefolk som bor i utkanten av dekningsområdet merke godt tror Nilssen.

— Dette er ikke den siste forbedringen vi kommer til å gjøre. Det er mye ny teknologi under utvikling, men det er ikke alle utfordringer vi kan løse i nettverket. Noen forbedringer krever nye generasjoner av mobiltelefon som har støtte for mer avanserte kodeker, sier Nilssen.