(Bilde: Daniel Nilsson/SwAFHF)
(Bilde: Daniel Nilsson/SwAFHF)
(Bilde: Daniel Nilsson/SwAFHF)
(Bilde: Turkish Stars)
(Bilde: Turkish Stars)
(Bilde: Turkish Stars)
(Bilde: Aerostars)
(Bilde: Wikimedia Commons)
(Bilde: Wikimedia Commons)
(Bilde: Aerostars)
(Bilde: Aerostars)

SOLA AIRSHOW 2012

Viggen tilbake til Sola

Forrige gang vekket det svenske kampflyet opp halve Rogaland.

Et gjensyn, for ikke å si gjenhør, med Saab Viggen er blant godbitene når Sola airshow arrangeres helga 9.-10. juni.

Før et tilsvarende stevne i 2004, var det mange rundt omkring Stavanger lufthavn Sola som ble brutalt vekket av to Viggen som fløy en vekkerunde.

– De to flyene var ute på en tidlig treningstur. Det endte blant annet med at et sprangridningsstevne måtte kansellere på grunn av at hestene løp løpsk, forteller ansvarlig stevneleder Håvard Vetrhus.

Sist og først på Sola

Alle to- og firbeinte i distriktet kan glede eller grue seg til eventuell reprise om halvannen måned, ettersom det vakre svenske kampflyet gjør comeback på Sola.

Viggen deltok også på Sola airshow i 2007 hvor det gjorde sin siste offisielle deltakelse på noe flystevne før det ble parkert. I det svenske luftforsvaret er det som kjent erstattet av Jas-39 Gripen.

Eksemplaret som kommer til Sola er et AJS 37 Viggen som opereres av Swedish Airforce Historic Flight- SwAFHF.

Kampflyet hadde stått i hangar i 15 år da det fløy igjen så sent som 27. mars. Flygeren, Stellan Andersson, hadde hatt 25 års pause siden sist han fløy Viggen. Nå rapporteres han å være godt forberedt til mange oppvisninger med flyet denne sommeren.

Les også: Noen av verdens fremste jetakrobater kommer til Norge

Formasjonsflygning

Flystevnet frister med tre forskjellige oppvisningsteam:

Patrouille de France, som har eksistert helt siden 1931, kommer også til Sola. De franske oppvisningsflygerne flyr treningsflyet Dassault/Dornier Alphajet og var sist sett her til lands på det legendariske flystevnet på Gardermoen i 1994.

Det seks mann store britiske Aerostars Display Team kommer til Sola med sine russiske YAK 50-acrofly.

En tredje godbit er Turkish Stars - et av få oppvisningsteam som flyr supersoniske jagere (et av de andre, Patrouille Suisse, kommer til Bodø helga etter). Tyrkerne flyr med NF-5A, altså freedomfightere som er lisensbygd av Canadair.

Et av de ferskeste medlemmene i Turkish Stars omkom i en ulykke som skjedde under trening i Tyrkia, like ved hjemmebasen i Konya 13. mars.

– Jeg har fått bekreftet at de flyr sesongen som om ingenting har skjedd. Det er flere oppvisningsteam som har hatt større eller mindre hendelser, for eksempel Red Arrows, og de fortsetter "business as usual". Det virker kanskje litt merkelig for utenforstående, men slik er det, sier Vetrhus.

Les også: Se 85 kampfly på Ørland

Mye å glede seg til

I tillegg stiller selvsagt det norske luftforsvaret med representanter fra det meste av flåten, med andre ord F-16, C130 Hercules, P3 Orion, Sea King og nykommeren NH90.

Fra Duxford kommer tre gamle krigere, nemlig Curtiss P-36 Hawk, PBY-5A Catalina og F-86A Sabre – som for øvrig også blir å se i Bodø.

– Vi har prøvd å skape et allsidig arrangement som passer for alle. Her er det både fortidsminner og nåtidens teknologi. Personlig gleder jeg meg til å få oppleve Patrouille de France i tillegg til Spitfire, Curtiss Hawk og Sabre. I tillegg til det norske luftforsvarets luftmaktsdemonstrasjon med F-16, Hercules og fallskjermtropper i koordinert innsats, forteller Vetrhus.

Det blir også solooppvisning med et norsk F-16.

Tre jubileer

– Det er verdt å merke seg at det er tre jubileer som markeres denne helga, med både nasjonale, regionale og lokale dimensjoner. I tillegg til norsk militær luftmakts 100-årsjubileum, er Sola lufthavn 75 år, mens vi i Sola flyklubb feirer 50-årsjubileum, forteller Eirik Walle som leder flyklubben.

Forrige gang det ble arrangert flyshow på Sola var i forbindelse med 70-årsmarkeringen for flyplassen i 2007. Det ble også arrangert flyshow her i 1987 og i 2004.

Det første flyshowet ble arrangert samtidig med at flyplassen åpnet, i 1937.

Flygeleder: To års utdanning - 570000 i startlønn

Kampflybasen kan bli italiensk-inspirert

Dreamliner til Norge i mai

Kampfly-sjefen overtar Luftfartstilsynet

Se hvordan flygere blendes av lasere