Veteran i Vancouver

  • Arbeidsliv

Vancouver:I nesten tre år har nordmannen Ulf R. Eriksen bodd i Vancouver, British Columbia i Canada. Der leder han et av Star Shippings 22 utekontorer. Rederiets hovedkontor ligger i Bergen.

Eriksen er ingen førstereisgutt i utenriksfarten. Før han gikk til Star i Canada, drev han i 32 år innen shipping i New York og Conecticut . Han sier at tidene aldri har vært bedre innen shipping enn de er nå! Hovedårsaken er at den kinesiske dragen har våknet skikkelig opp. Kina kjøper i dag mye mer jernmalm, cellulose og andre råvarer enn før. Ingen forutså at utviklingen skulle bli så enorm.

- Eksporten fra Kina er stål og prosjektlast. Venting i havnene og ineffektiv shipping presser ratene opp - fordi færre skip da blir ledige til å konkurrere. Japan har vært et stort marked, og Korea har bygget seg sterkt opp. Derfor er det naturlig at industrien i British Columbia vender blikket østover. Til kjempemarkedet USA går det meste på jernbane, dessverre, sier Eriksen.

Spesialisert

Star Shipping er verdens største transportør av skogprodukter. Det viktigste i Vancouver er transport av cellulose og papir på spesialskip. Her ligger et av de største interkontinentale cellulosemarkedene. De store volumene gjør fraktene meget konkurransedyktige, selv om skipene må gjennom Panamakanalen. Men det er ikke mye frakt til Norge. Rederiene må ut for å kunne konkurrere. Kontoret i Vancouver var et av de første utekontorene Star etablerte. Det skjedde for 40 år siden. I dag er det rundt 40 ansatte der.

- Rederiet har rundt 30 bulkskip og 45 såkalt Open Hatch-skip. Der er lukene like store som rommet. Og rommet er firkantet som en skoeske. Vi laster effektivt uten personell i lasterommet, sier Eriksen.

Ikke alt fungerer

Eriksen ser få ulemper ved å være stasjonert på vestkysten av Canada, men han tror lastomkostningene her er blant de høyeste på kloden. Produktiviteten er ikke tilfredsstillende. Fagforeningene er for sterke, mener han. Men Vancouver er et av de viktigste områdene for rederiet. Store volum kommer inn og går ut her. Både Norsk Hydro og Norske Skog er store kunder. Eksempelvis fraktes gjødning fra Europa til vestkysten av Canada.

- Rederier med containere har en utfordring med å få containerne i retur fra ulike land. De forsøker seg på last som normalt går i bulk til rater som bare dekker kostnadene med å få skipet containerne tilbake. Dette er en ny, uheldig trend, sier Eriksen. - Men noen redere lar fortsatt skipene sine returnere direkte med tomme containere.

Godt å leve her

Star samarbeider godt med canadiske rederier. Få rederier her har slike skip som Star. De er heller ikke spesielt opptatt av disse typene last. Men det er lengre distanser fra Vancouver til verdensmarkedene enn fra Nord-Europa. Og trærne vokser ikke like raskt her som i Brasil eller Indonesia. Eriksen tror likevel at industrien i Vancouver-området fortsatt vil være en betydelig komponent i verdenshandelen i fremtiden.

Eriksen trives godt i Vancouver:- Det er definitivt et av de bedre stedene i verden å bo. Han setter fortsatt pris på opphold i Norge. Men med amerikansk familie blir feriene oftest lagt til Statene.

Han startet i shippingbransjen dels fordi han hadde sjøfart i blodet. Senior var kaptein i et Bergens-rederi. Men unggutten kjempet med to interesser: Shipping og videre studier i historie. Interessen for historie er fortsatt levende - nå som hobby.

Men en søndag kveld kom spørsmålet om han ville begynne i shipping. Han måtte i så fall starte på mandag. Det gjorde han! Dette var et valg han ikke har angret på. I 32 år arbeidet han i New York for Peraco. En av de første jobbene der var service av kontrakter for Star. Så selv om han bare har tre års fartstid i Star Shipping, har han vært involvert i rederiet i en mannsalder.