Vegdirektør Olav Søfteland varsler gjennomgang av alle tunnelene i Vestfold etter at rapporten etter raset i Hanekleivtunnelen nå er på bordet. (Bilde: Jannicke Nilsen)

Vestfold-tunneler granskes

  • Bygg

- De øvrige tunnelene i Vestfold er drevet på samme måte som Hanekleiv-tunnelen. Det betyr at de skal få samme gjennomgang. Vi går igjennom alle tunnelene nå, sa vegdirektør Olav Søfteland på pressekonferansen.

Norconsult fikk oppdraget for to uker siden, og skal være ferdige med gjennomgangen 5. mars.

Samme metode

De seks tunnelene som nå gjennomgås av geologer er: Brekke, Botne, Bringaker, Hillestad, Løken og Bolstad.

De to øvrige tunnelene i Vestfold, miljøtunnelene Bjørgetunnelen og Islandtunnelen, er helstøpt, og derfor ikke aktuelle å sjekke.

De seks tunnelene som granskes er alle sprengt ut i fjellet, det er brukt sprøytebetong, og vann og sikringsmetodene er de samme som er brukt i Hanekleivtunnelen.

Leter etter stein

- Det er ingen punkter som gjør at vi er spesielt engstelig for å finne noe galt, men det er konkrete punkter vi ønsker at geologene skal se på, sier distriktsvegsjef i Vestfold, Roar Gärtner.

Geologene vil blant annet være på jakt etter stein i veibanen eller løse blokker.

- Etter raset i Hanekleivtunnelen gikk vi igjennom alle seks tunnelene med erfarne fjellfolk fra Mesta. Nå er vi inne med geologer for å få en ny grundig vurdering, sier Gärtner.



Trygge tunneler?

Vestfold har en spesiell sammensetning av bergarter som gjør tunnelarbeid vanskelig.

På spørsmål om han ville karaktisere tunnelene i Vestfold som trygge for bilistene, var direktør for Statens vegvesen noe uklar.

- Så langt det går an å si at noe er sikkert i dette landet, så er de det. Men tunnelene gås igjennom på nytt, sa Søfteland.