Vestfold er transport-vinneren

Etter at Vestfold og nabofylket Telemark ble enige om bomløsning for E-18, forserer regjeringen utbyggingen av den sterkt trafikkerte hovedferdselsåren vest for Oslofjorden.

Nå kommer ny firefeltsvei gjennom hele fylket frem til Telemarks grense innen 2015.

Strekningen Gulli Tønsberg er klar i 2007, og arbeidet starter allerede nå med planleggingen fra Langåker til Bommestad, som er den største flaskehalsen.

Ulempen med den nye E-18 er at bompengeandelen øker fra halvparten av utbyggingskostnadene til 2/3-deler.

Vestfoldbanen er også prioritert. Planen fastholder at det innen periodens utløp skal bygges nytt dobbeltspor mellom Barkåker og Tønsberg, samt fra Holm i Sande til Holmestrand.

Fartsretningen skal snus på jernbanesløyfen i Tønsberg. Utbyggingen av jernbanen videre til Grenland skrinlegges inntil videre.

Sammen med NTP frigjøres også den militære delen av Torp flyplass. Dermed er det lagt til rette for en utvidelse av Norges største privat-drevne flyplass.