Redningsmannskaper jobber nå med å rense opp oljesøl etter at det Panama-registrerte bulkskipet Full City gikk på grunn ved Såstein utenfor Langesund i Telemark i natt. (Bilde: Bendiksby, Terje)

– Verre enn fryktet

  • Klima

– Dette er verre enn jeg først fryktet, fordi det er snakk om tungolje og ikke dieselolje. Konsekvensene for naturmiljøet er større, fordi oljen er mer seigtflytende, giftigere og brytes saktere ned, sier fagrådgiver Marius Dalen i Bellona til Teknisk Ukeblad.

Han er nå på vei til Langesund, for å finne ut mer om omfanget av utslippet.





Oljelenser satt ut

Det havarerte lasteskipet Full City var trolig på vei til Herøya, ifølge NTB. Kystverket har mobilisert alle tilgjengelige oljevernressurser i regionen.

– Vi har fått satt ut oljelenser ved Rognstranda for å forsøke å skjerme det området. Men vi har utfordringer knyttet til været og bølgehøyde, og vet ikke akkurat hvor mye som har lekket ut av fartøyet. I verste fall er det jo 1.120 kubikk, sier pressekontakt Ane Eide Kjærås i Kystverkets beredskapsavdeling til NTB.





– Må rydde opp

Marius Dalen er opptatt av at Kystverket må begrense skaden, og sørge for at minst mulig olje lekker ut.

– De må også rydde opp i det som har lekket ut i sjøen og starte på den tunge jobben det er å rydde opp der det er oljepåslag på land. Det kan bli en svært omfattende jobb å sanere kyststripen, sier Dalen.

Været gjør jobben tyngre.

– Det er vanskelig å samle inn olje på sjøen på grunn av bølgehøyde og vind. Mer olje kan komme på land, sier Bellona-rådgiveren.





Sårbart område

Det er meldt om sterk diesellukt i området, og oljen har spredt seg i havet og nådd land flere steder.

– Havariet har skjedd i et svært miljøsårbart naturområde, både med tanke på sjøfugl, verneområder og andre friluftsområder, sier Kjærås til NTB.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.