Normand Vision ved kai på Vard Søviknes. For Ocean Installer og Solstad var det ikke aktuelt å bygge noe annet sted enn i Norge, og fikk skipet levert til rett tid og på budsjett. (Bilde: Tore Stensvold)

VERFTSKONFERANSEN 2014

Verftsbransjen: – Usikkerhet og uro

Tøffere konkurranse fra Kina og lavkostland.

ÅLESUND: Likevel er det ikke grunn til panikk, ifølge flere av talerne på Verftskonferansen i Ålesund.

En av dem er viseadministrerende direktør i Ulstein International, Per Olaf Brett.

– Usikkerhet og uro preger markedet. Vi tror ikke på krise, men muligheter, sier han, og peker på at det blir en periode på to-tre år hvor hjemmemarkedet blir litt trøblete.

– Vi må se ut og jobbe mer ute, sa Brett og viste til Kleven. De tre siste kontraktene verftet har fått er fra utenlandske rederier.

Kvalitet koster

Ifølge styreleder i Kleven-konsernet, Kjersti Kleven, er marginene under press, men de kan skilte med kvalitet og leveringssikkerhet.

Oljeselskapenes investeringsbrems rammer de fleste norske veft og utstyrsleverandører. Skip til offshoreindustrien er dominerende i ordrebøkene. Når oljeselskapene skrur igjen, merkes det.

– Verftsindustrien er en temperaturmåler for norsk industri, sa Kleven.

Les også: Optimistene tror på byggestart for skipstunnelen på Stad i 2018

Ingen panikk

– Ingen grunn til panikk, sier Brett.

– Vi går fra Klondyke til mer normale tilstander, sier han.

Brett viste grafer og analyser som viser fortsatt behov for mange offshorefartøy, men at konkurransen blir hardere.

Kleven bygger avanserte skip for både norske og utenlandske rederier. Tore Stensvold

Utro rederier

Det kan Wärtsilä Ship Designs administrerende direktør Owe Wilhelmsen skrive under på.

– Det er en klar trend at også norske rederier forespør utenlandske verft, sier Wilhelmsen til Teknisk Ukeblad. Han tror det blir tøffere tider for de norske verftene.

For Ocean Installer var det imidlertid ikke snakk om å gå utenfor Norge da oljeserviceselskapet sammen med Solstad skulle bestille et avansert konstruksjonsfartøy.

Les også: Fra nyttår får mange skip strengere drivstoffkrav. Bransjen frykter motortrøbbel

Tro mot Vard

– Det var ikke aktuelt for oss å gå til noe annet enn et norsk verft, sa administrerende direktør Steinar Riise. Det likte de 470 tilhørerne i salen.

Det 157 meter lange og 27 meter brede skipet Normand Vision ble levert på tid og til budsjett fra Vard Søviknes i juli i år.

Det er avanserte offshorefartøy det vil være største etterspørsel av videre framover.  

– Det skal fortsatt investeres mye offshore, selv om Statoil kutter noe, sa Kleven.

Halveres

Direktør Stene Førsund i Kongsberg Maritime påpekte at det på verdensmarkedet er 900 offshorefartøy under bygging. Han mener at det reelle behovet er om lag halvparten.

Likevel kan norske verft kapre nok av markedet for avanserte skip til å holde det gående, mente han.

Les også:

Skifergassrevolusjonen skaper et helt nytt skipssegment

Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip

Karbonbåter kutter 40 prosent av utslippene