Verftene sulter når rederne tynes

I forslaget til statsbudsjett ligger sterke føringer som påvirker redernes vilkår. Dette får negative følger for verftene.

- Når rederne tvinges til å drive på skjeve vilkår i forhold til EU, reduseres forutsigbarheten i drift og overskudd, sier daglig leder Svein Muffetangen i Maritimt Forum.

Skip som burde ha vært heloverhalt eller skiftet ut, kjøres ett år til. Verft som har investert tid og penger i mannskap og utstyr, må klappe igjen fordi myndighetene ikke klarer å skape riktige rammevilkår.

- Det eneste rederne og verftene ønsker seg, er vilkår på linje med resten av Europa.

Dette mener Muffetangen ikke kan være noe overdrevne krav, om det fortsatt er slik at Stortinget og regjering mener at Norge skal være en maritim nasjon.

- De vil fjerne refusjonsordningene og den særskilte nettolønnsordningen for fergerederiene. Samtidig øker de forskjellen i tonnasjeskatt mellom norske redere og utenlandske. Og i tillegg reduserer de avskrivningssatsene for skip og maskiner. Om de samtidig barberer bevilgningene til den statlige andelen av norsk maritim forskning, vil myndighetene omsider lykkes i å demontere Norge som maritim plattform, sier en forbitret og ironisk Muffetangen.