Verdikjeder er svaret

Når finansieringskildene til slik ukritisk eksperimentering på det nærmeste har tørket inn, ser vi to hovedområder som fortsatt vil danne basis for videre innovasjon: Samhandling (connectivity & collaboration) og kommunikasjon.

Den store trenden i 2001–2002 vil bli å synkronisere forretningsprosesser på tvers av selskaper i en verdikjede. Et eksempel på dette vil være at et selskap ikke bare lenger skal kunne forholde seg til eget varelager, men kunne integrere seg med et virtuelt varehus som består av lagrene til alle sine leverandører. Resultatet kan bli at selskapet legger ned sine egne lager dersom dette ikke er en del av primærvirksomheten.

Verdikjeder

Produktutvikling er et annet område der elektronisk sammenkobling av miljøer på tvers av selskaps- og landegrenser vil kunne bli kritisk for å være i markedet med produkter før konkurrentene. Andre prosesser som vil bli berørt, er eksempelvis styring av produksjon og leveranser.

De mest innovative selskapene jobber for å etablere en effektiv verdikjede av samarbeidende selskaper som har synkronisert sine prosesser og sine data slik at de virtuelt fungerer som ett selskap. I en slik framtid vil ikke bare kampen stå mellom enkeltbedrifter, men mellom verdikjeder. Det holder ikke at et selskap har effektivisert sine interne prosesser. De er avhengige av at de samarbeidspartnerne de har valgt, har synkronisert seg med disse.

For å bli en vinnende verdikjede må data, informasjon og kunnskap deles og oppdateres av alle selskaper i kjeden. Elektroniske markedsplasser er lansert som et av svarene på denne utfordringen.

Markedsplasser

For 12 måneder siden ble selskaper som Verticalnet og Ventro og mer enn 1000 andre nye elektroniske markeder ansett som trusler for store giganter som General Motors og Ford. Nå er de uavhengige markedsplassene blitt en truet art, og er erstattet av 3,5 milliarder dollar i investeringer fra selskaper i den “gamle” økonomien. Etableringer som Covisint innen bilindustrien, MyAircraft.com innen flyindustrien og Traderanger innenfor olje, gass og petrokjemi er eksempler på initiativ forbundet med stor risiko og store investeringer. Da er det kanskje enklere å oppnå suksess for de markedsplasser som er drevet fram av enkeltselskap som er ledere innen sine respektive nettverk av leverandører og kunder. Disse kan gjennom en kombinasjon av tillit og trusler lokke sine samarbeidspartnere med på drømmen om å skape en virtuell verdikjede.

Vi har bare såvidt sett starten på de muligheter som ligger i å anvende informasjonsteknologi for å øke virksomheters produktivitet og effektivitet gjennom tett samarbeid med andre selskaper. Silicon Valley vil fortsette å spille en sentral rolle i denne utviklingen, fordi det nettopp er eksperimentering dette miljøet behersker, det er det de holder på med – hele tiden.