(Bilde: Ole Ketil Helgesen)
(Bilde: Ole Ketil Helgesen)
(Bilde: Ole Ketil Helgesen)
(Bilde: Ole Ketil Helgesen)
Arnulf Bye med sin selvbygde Harley Davidson. (Bilde: Tore Botnen)
Aarbakke har brukt en halv million kroner på appelsintrær. (Bilde: Ole Helgesen)
(Bilde: Ole Ketil Helgesen)
(Bilde: Ole Ketil Helgesen)

Verdens dyreste verksted

  • produksjon

Aarbakke er ettertaktet, men tenker mer på lokalt samhold og trivsel på arbeidsplassen enn kjapp valutagevinst.

– Vi må ofte si nei til utenlandske selskaper som ønsker å produsere hos oss. Vi vil først og fremst hjelpe dem som hjalp oss i startfasen, sier Inge Brigt Aarbakke som eier det mekaniske verkstedet.

Han forteller entusiastisk om det tette nettverket på Jæren hvor bedriftene har svært god kjennskap til hverandre.

Det gjør det lettere å finne gode løsninger fordi partene automatisk vet hva som skal ligge i bunn: – Det er bare ved å bli værende på Jæren vi kan opprettholde det unike samarbeidet internt og eksternt, sier han.

Drar samme lasset

Utflagging hører ikke med i vokabularet hos Aarbakke.

– Alt handler om lagbygging, og vi har bare livets rett så lenge ledere, ansatte og kunder drar det samme lasset. Derfor ville det vært umulig å flytte ut produksjonen. Til syvende og sist dreier det seg om hvor mye du får produsert på en time, ikke hvor mye du betaler pr. time. Vi produserer mer, derfor tjener vi penger, sier Aarbakke.

Bare nye maskiner

Gjennomsnittsalderen på maskinene til Aarbakke er tre år, ingen er over seks år. Og det kjøpes stadig nytt.

– Vi har Europas fineste og mest moderne maskineringsfabrikk med 22 nye CNC-maskiner fra Mazak.

Den siste maskinen Aarbakke kjøpte er en av de største maskinene Mazak leverer. Intregrex e-500M mestrer emner opp til 3 m i lengden og 820 mm i diameter. Den har 80 forskjellige verktøy i magasinet og en spindelhastighet på 10.000 omdreininger i minuttet.

– Å få ny maskin er som å få ny bil. Det er spennende. Noen ganger er det vanskelig å forklare dette til økonomer. Men nye maskiner bidrar til å øke trivselen fordi det er kjekt å kjøre en ny maskin, sier Aarbakke.

Han mener trivsel er nøkkelen til suksess.

Store krav

– Alt er lagt til rette for at det bestandig skal være rent og trivelig.

Blant annet har Aarbakke investert en halv million kroner i appelsintrær fordi de symboliserer renhet. Og det er installert air-condition i produksjonshallen.

– Det var aldri snakk om vi hadde råd til luftkondisjonering i produksjonslokalet. Spørsmålet var om vi hadde råd til å ha det i administrasjonsbygget. De som har fysisk arbeid har størst behov for et godt arbeidsmiljø.

« Tar» ingeniørene

Hovedvekten av personalet er ingeniører og produksjonsarbeidere.

I samarbeid med kundene, konstruerer ingeniørstaben komplette produkter i konstruksjonsprogrammet Inventor.

Inge Brigt Aarbakke mener også produksjonsarbeiderne utøver ingeniørkunst på sitt ypperste. Og meningene deres blir høyt verdsatt. Derfor er det en egen dør fra produksjonshallen inn til ingeniørene slik at de kan «gå rett inn og ta dem» når noe er blitt gjort feil.

Skitt under neglene

Ingeniørene skal selv ha erfaring fra verkstedgulvet.

– Ingeniørene hjelper kunden å lage produktene bedre fordi de kjenner mulighetene som ligger i maskinene. De beste ingeniørene har selv hatt skitt under neglene.

Bryne-Harley

Aarbakke viser til Arnulf Bye som var maskinoperatør i to år før han videreutdannet seg til ingeniør. Nå har han vært finalist i NM i DAK.

Han har for øvrig bygget en komplett Harley Davidson motorsykkel på jobben. Først ble delene designet i DAK, før de ble produsert i maskinene på fabrikken.