Artist impression av Venus Express med utfoldede solpanaler. (Bilde: ESA)
Vensu Express klar til å fraktes ut i rommet av den russiske raketten Soyuz-Fregat. Oppskytingen skjer fra Kasakstan onsdag 9. november.
Romsonden Venus Express montert og klar for å fraktes til utskytingsrampen i Kasakstan. (Bilde: ESA)
Slik forestiller kunstneren seg at overflaten til venus ser ut. Når Venus Express er framme i april neste år, vil vi vite om han er på villspor. (Bilde: ESA)

Venus i vente

Oppskytingen skjer onsdag morgen 9. november kl. 04.33 lokal tid fra Baikonur i Kasakstan.

I april 2006 går romsonden til den europeiske romfartsorgnaisasjonen ESA inn i bane rundt Venus.

Venus Express vil gå i en eliptisk bane rundt planeten der den på et nærmeste er 250 kilometer fra og på det lengste 66.600 km. Ferden rundt Venus unnagjøres på ett døgn.

Hensikten med reisen til Venus er å studere dens atmosfære, plasmiske omgivelser og miljø samt planetens overflate.

Ferden til Venus er en oppfølger til Mars Express og teknologien bygger på dette konseptet.

Pålitelig rakett

Det er en russisk arbeidshest av en bærerakett, Soyuz-Fregat, som benyttes til oppskytingen.



Soyuz-raketten ble første gang skutt opp i 1963 og er en av de mest pålitelige bærerakettene med en suksessrate på 98%. Fram til oktober i år har 1683 raketter av denne typen blitt skutt opp, skriver Astrofysisk institutt ved Universitetet i Oslo .

Firetrinns rakett

Raketten lages i to versjoner, en for bemannede romferder, Soyus - blant annet til den internasjonale romstasjonen ISS samt en ubemannet versjon, firetrinnsraketten Soyus-Fregat for oppskyting av blant annet sonder og satellitter.

Soyuz-Fregat brenner av de tre første trinnene på vei ut fra jorda. Det fjerde trinnet, Fregat-trinnet, brukes to ganger under oppskytningen. Første gangen bringer det Venus Express opp i en nesten sirkulær parkeringsbane rundt Jorden. Etter ca. 70 minutter i denne banen avfyres den en gang til og bringer sonden over i en overføringsbane til Venus.

Solpanel

Etter frakoblingen av Fregat-trinnet vil Venus Express tilbringe 150 dager i en overføringsbane til Venus. Like etter frakoblingen av Fregat vil sonden orientere seg mot Solen og folde ut solpanelene. Deretter starter kommisjoneringsfasen der alle instrumenter og systemer testes, ifølge Astofysisk institutt .

Når man har fått tilstrekkelig informasjon om sondens bane vil en banekorreksjonsmanøver bli gjennomført. Framme ved Venus vil hovedmotoren bli brukt til å bremse sonden slik at den fanges inn av gravitasjonsfeltet til Venus.

Kraftig brems

En hastighetsendring på 1310 m/s er nødvendig, og hovedmotoren vil bli avfyrt i 51 minutter. Den første banen rundt Venus vil være en svært elliptisk polbane med en minste avstand til planeten på 250 km og en største avstand på 350000 km. Hovedmotoren vil så bli brukt igjen for å bringe sonden inn i den endelige banen. Den endelig banen vil ha det laveste punktet på 250 og det høyeste på 66600 km og sonden vil ha en omløpstid på 24 timer, skriver Astrofysisk institutt på sine hjemmesider.



Her kan du følge oppskytingen LIVE.