Budsjettet er økt fra fjorårets 3,5 millioner kroner til nærmere fem millioner kroner i år. Hittil har åtte sponsorer meldt sin interesse, og daglig leder Bernt Bucher-Johannessen i Venture Cup tror at han får de siste på plass i løpet av dagen.
Årets konkurranse er forkortet i forhold til i fjor. I år skal deltakerne gjennom to faser på et halvt år, i motsetning til fjorårets tre faser på nesten ett år.
– Grunnen er at vi prøver å gjennomføre det i løpet av ett semester, uten sommerferien som dødtid innimellom, sier informasjonsansvarlig Torunn Leine Auestad til Teknisk Ukeblad Interaktiv.
Hun forventer ikke nødvendigvis større deltakelse enn i fjor, da nærmere 400 prosjekter deltok i konkurransen. 386 deltakere startet i fase 1, og de endte opp med 40 i fase tre. Da hadde også noen ekstra kommet til etter oppstarten.
– I år blir det nødvendigvis litt mer krevende å komme med fra fase 1. Til gjengjeld regner vi med at mange av de som skallet av underveis i fjor, i år har latt prosjektene modnes nok til at de kan bli med lenger, tror Auestad.