Ventet Snøhvit-sprekk

Sentrale kilder i Statoil kan bekrefte at det var store usikkerheter knyttet til det opprinnelige estimatet for landanlegget til Snøhvit.

Spesielt var usikkerhetene knyttet til vektene som var beregnet for landanlegget. Derfor er det ikke overraskende at det kommer en sprekk allerede nå, mens ingeniørarbeidene pågår for fullt og før anlegget er påbegynt.

Bygges på veft

En av årsakene til at kostnadene drives i været er at hele prosessanlegget skal bygges i ett på en lekter for så å slepes til Melkøya. Statoil har vagt en slik løsning fordi hele anlegget da kan settes sammen og bygges på ett verft. Dermed kan antallet arbeidere på Melkøya reduseres. Dessuten vil dette forenkle sammenstilling og uttesting av anlegget før det sendes nordover.

Statoil møter kritikk fra flere hold med Snøhvit. TBL mener at slik de forskjellige utstyrspakkene er utformet er flere for store i omfang til at norske verksteder kan håndtere og levere disse. TBL frykter derfor at flere av kontraktene kan gå utenlands og at en suten norsk offshorenæring går glipp av verdifulle oppdrag.

Lekteren skal bygges i Spania ved Izar Ferrol verftet. Derfra skal lekteren transporteres til utrustningsverksted hvor til sammen nesten 25.000 tonn med utstyr skal monteres. Det er dette utstyret som TBL frykter vil bli bygget ved en rekke utenlandske verksteder.

Årsaken er at selve ingeniørarbeidene gjøres av tyske Linde, som har liten erfaring med norske offshoreverksteder, men som derimot har desto større erfaring med europeiske underleverandører i forbindelse utbygging av petrokjemiske anlegg på land.

Derfor er ikke utrustningpakkene tilpasset produksjonsanleggene som finnes i Norge, som er spesialiserte mot modulbygging. Både ABB i Haugesund og Hereema Tønsberg har trukket seg fra konkurransen.

Kun Aker Kværner

Derfor er etter - det TU erfarer - kun Aker Kværner med Rosenberg Verft i Stavanger som tilbyr montasje av prosessanlegget i Norge. De er det enste verftet som har kapasitet til å montere alt utstyr på lekteren. Skulle dette vært utført på andre norske verksteder, måtte verkstedet selv stått for modulariseringen av anlegget, noe som vil fordyre prosjektet.

Skal Statoil følge sin vanlige praksis ved tildelingen av kontrakten for prosessanlegget på lekteren, kan det derfor se ut for at de ansatte ved Rosenberg får en forsinket julegave: En to milliarders kontrakt for prosessanlegget. Det vil sikre arbeidsplassene ut 2004.