E Opedal & Sønner skal utbedre strekningen som er markert med oransj. Vegen vider vestover er også dårlig. Den skal utbedres med sprengstein fra tilstøtende tunneler til den planlagte Hardangerbrua. (Ill.: Statens vegvesen)

Ventet hjemmeseier på riksveg 13

Bare to entreprenører ga pris på denne jobben. Ved anbudsåpningen hadde E Opedahl & Sønner en ledelse på nesten 6 prosent, så kontrakttildelingen var ikke overraskende.

Vegen som skal utbedres går mellom Brimnes og østre påhugg til den planlagte Nautaflåttunnelen. Vegstandarden er lav, her som så mange andre steder på Vestlandet. Nå skal vegen oppgraderes til moderne standard, men dette er ikke den viktigste årsaken til at prosjektet blir gjennomført. Viktigere er det å sikre de vegfarende mot ras.

Det er spesielt tre rasløp som truer alle som ferdes på riksveg 13 om vinteren. Et av dem går ved Kobbestille lengst vest på strekningen som skal utbedres. Dette rasløpet skal avskjæres med en vel 50 meter lang rasvoll.

De to andre rasløpene skal ufarliggjøres på en annen måte. Begge følger trange gjel som riksveg 13 passerer over på korte, lave bruer. De korte bruene blir nå erstattet med lengre og høyere bruer. Over Storagjelet skal det bygges en 60 meter lang tre-spenns bru. Over Navragjelet blir det en 20 meter lang bru. Under begge bruene blir rasløpene utvidet så snømassene kan passere lettere.

Entreprenøren har god tid på seg. Fristen for ferdigstillelse er satt til 1. juli 2010. Den romslige fristen har sammenheng med rasfaren i området. Vegvesenet vil gi entreprenøren mulighet til å innstille arbeidet når faren er stor.