«Vigdis» veier 37 000 tonn, men de fire vinsjene som senket henne til riktig posisjon, fikk en mye lavere vekt å holde igjen. På grunn av oppdriften i vannet ble vekten redusert til mindre enn 160 tonn. Senere skal hun påføres ballastbetong slik at nettovekten øker til vel 2 000 tonn. (Fotos: Anders Haakonsen)

Vellykket senking av «Vigdis»

Teknisk byggeleder Ian Markey i Vegvesenet hevder at staben sov godt de siste nettene for nedsenkingen. Men det er ingen tvil om at en svært viktig milepæl ble nådd da «Vigdis» la seg til rette på grusen. Bjørvikatunnelen består av seks elementer, og «Vigdis» ble vurdert som den største utfordringen, både fordi hun var den første som forsvant i dypet, og fordi plasseringen innerst mot land gjorde jobben ekstra krevende.

«Vigdis» har imponerende dimensjoner. Hun er 112 meter lang, høyden varierer rundt 10 meter, og bredden er 41 meter på det bredeste. Vekten er ikke mindre enn 37 000 tonn.

Nedsenkingen ble utført av det nederlandske firmaet BAM. Det er en del av arbeidsfellesskapet som har entreprisen på sjødelen av Bjørvikatunnelen. Nederlenderne har gjort tilsvarende operasjoner mange ganger før, ikke minst i hjemlandet hvor senketunneler er vanlige. Nedsenkingen ble ble utført med fire vinsjer. Disse var ikke dimensjonert for å holde igjen 37 000 tonn, men på grunn av oppdriften i vannet var vekten redusert til mindre enn 160 tonn.

Grusfundamentet som «Vigdis» ligger på, ble lagt ut de siste dagene før operasjonen av et spesialfartøy. Bjørvika ble delvis stengt da utleggingen av grus begynte. Da fundamentet var klart, ble det kontrollert med ekkolodd for å avsløre ujevnheter eller gjenstander fra båter som kunne ha sneket seg forbi sperringen. Før nedsenkingen begynte, ble hele området fullstendig stengt med lenser. Hensikten var først og fremst å hindre at småbåter skulle rote seg bort i vaierne som gikk på kryss og tvers over vika mens operasjonen pågikk.

I følge framdriftsplanen skal alle seks elementene være på plass rundt midten av oktober. Denne planen blir nå vurdert på nytt på bakgrunn av erfaringene med «Vigdis». Det første tunnelløpet skal være klart til å ta imot trafikk i 2010.

Bjørvikatunnelen blir ikke Norges første betongtunnel under vann. Skansentunnelen i Trondheim åpnes allerede neste år, men den er støpt i tørr grop. Bjørvikatunnelen blir den første tunnel i Norge som er satt sammen av nedsenkete elementer.