NYE SKI? Verken strålende sol eller puddersnø hjelper, dersom skiene du har på bena ikke duger. (Bilde: colourbox.com)
KOMPROMISS: Fischer Progressor er en ski som de med god feeling for skikjøring vil like. Takket være to radier satt sammen i samme ski, er den en fryd å kjøre både i korte og lange svinger. (Bilde: Fischer)
FART: De som prioriterer en fartsfylt skiopplevelse, bør for eksempel velge RC4 World Cup RC fra Fischer. Dette er en nedtrimmet rennski for storslalåm, og passer godt for hobbykjørere med god skifølelse. (Bilde: Fischer)
ENKEL OG GREI: Fischer Pure Heat er en enkel ski de fleste behersker. (Bilde: Fischer)
STRØMLINJEFORMET: Dagens alpinski innbyr til fartsfylt skikjøring for alle. (Bilde: Truls Tunmo)
LAG PÅ LAG: Dagens alpinski er resultatet av høyteknologisk utvikling de siste 10-15 årene. Her er et tverrsnitt av Fischer RC4 World Cup RC: Designmaterialet er av plast, deretter kommer et glassfiberlag, en titaniumsplate, en trekjerne, nok en titaniumsplate, en karbonplate og selve sålen - totalt syv lag som tilsammen har forbedret kjøreegenskapene i skiene ekstremt de siste årene. (Bilde: Truls Tunmo)
NESTEN PROFF: Fischer RC4 World Cup RC har mange av de samme egenskapene som storslalåmskien de aktive kjører - den er bare snillere og ikke fullt så stiv. (Bilde: Truls Tunmo)
GOD PÅSKE: Racing-ansvarlig for alpint hos Fischer-importøren Finor i Norge, Ole Henrik Robarth, vet at alpinfrelste får det gøy i påsken. ¿ Dagens alpinski har gjort det morsommere å kjøre på ski for alle, sier han. (Bilde: Truls Tunmo)
PÅ SKJÆR: Her kjører Hedda Berntsen på skjær som det heter i alpinspråket, altså en carvingsving. På denne måten utnytter hun skiens radius maksimalt. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
PÅ SKJÆR: Her kjører Hedda Berntsen på skjær som det heter i alpinspråket, altså en carvingsving. På denne måten utnytter hun skiens radius maksimalt. (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)
SKIGLEDE: Hedda Berntsen har en iboende skiglede som må være medfødt. Hun er en av få skikjørere som har konkurrert i to world cup-grener i skisporten, og i tillegg har hun hoppet på ski i 90-meters bakker! (Bilde: Thomas Barstad Eckhoff)

Velg riktige ski

  • t2

Påsken er spesielt tidlig i år, og fjellet lokker med supre forhold i bakkene på grunn av en snørik vinter i høyden. For å få maksimal glede av skikjøringen, er det viktig å velge den carvingskien som passer deg best.

Forbrukerteknologi har sett på tre forskjellige typer carvingski fra Fischer som passer for den typiske hobbykjøreren, men som likevel har svært forskjellige egenskaper.

Pure Heat

Den enkleste skien både i oppbygging og i bruk, er modellen Pure Heat. Dette er en rimelig cap-ski, det vil si en konstruksjon av hardt plastmateriale med carbonlaminater.

Ole Henrik Robarth, racingansvarlig hos Fischer-importøren, om Pure Heat:

– En allroundski som de fleste behersker. Denne modellen egner seg godt til kjøring i preparerte bakker med både løst og hardt underlag.

  • Tuppbredde: 117 mm
  • På midten: 72 mm
  • Bak: 102 med mm

Progressor

Progressor er en såkalt todelt sidecut-ski, det vil si en ski som er sammensatt av to radier – 17 meter radius bak og 13 meter radius foran i skilengde 170cm.

Robarth om Progressor:

– Den spesielle konstruksjonen med to forskjellige radier i samme ski gjør at den er lett å kante inn i svingen, mens den blir mindre aggressiv ut. Materialene i denne modellen er trekjerne, aircarbonlaminater (brukes i flyindustrien) og titaniumplater. Progressor passer for alle som har kjørt mye på ski og som vil kjøre både små og store kurver i god fart.

  • Tuppbredde: 117 mm
  • På midten: 70 mm
  • Bak: 100 mm

RC4 World Cup RC

RC4 World Cup RC er toppmodellen blant hobbyskiene til Fischer. Dette er en ski som best kan betegnes som en nedtrimmet storslalåmski for konkurranser. Det betyr at den har mange av de samme egenskapene som en fullblods storslalåmski har, men en vesentlig kortere radius gjør den enklere å beherske for hobbyalpinisten (16 meter radius i lengde 175 cm). Dessuten er den heller ikke like stiv.

Materialene som brukes i denne skien er de samme som brukes i Progressor.

Robarth om RC4 World Cup RC:

– Dette er en fartsstabil ski som sitter ekstremt godt på is. Den passer viderekomne som liker å kjøre store svinger i høy hastighet. For øvrig har både Progressor og denne modellen en flowflexplate mellom binding og ski. Dette er en mekanisk plate som muliggjør en fullstendig fri gjennombøyning av skien uten tap av styringskraft.

  • Tuppbredde: 112 mm
  • På midten: 66 mm
  • Bak: 96mm




Mer skiglede på mindre ski

Tidligere alpinist på world cup-laget, Hedda Berntsen (31), er ikke i tvil om at dagens slalåmski bidrar til at folk har det morsommere i bakken.

– Kortere og mykere ski gjør at man mestrer mange flere skiforhold enn tidligere. Og når man mestrer ting, så skapes glede, sier Berntsen entusiastisk.

Hun har vært med på det meste innen alpin skikjøring, og nå kjører hun world cup i skicross.

Nye tider

De fleste skiturister kjører i dag på ski som er identisk med kroppslengden eller 10-15 cm kortere. Før i tiden var en slalåmski konstruert slik at jo lenger den var, jo mer stabil var den å kjøre på når hastigheten økte. Måten alpinskiene er konstruert på i dag, har snudd opp ned på dette.

Dagens skiteknologi gjør det enklere å svinge skiene samtidig som stabiliteten er beholdt til tross for at skiene er blitt kortere.

– Innsvingen på dagens ski gjør den i stand til å svinge lettere, og dermed kan man kjøre krappere kurver enn med de gammeldagse skiene, sier Berntsen.

Bedre materialer, mer innsving

Carving betyr kant, og det er det hele dreier seg om for å oppnå maksimal glede på alpinski – å kunne kjøre svingen igjennom på kantet ski.

– Dette er blitt mulig fordi konstruksjonen på skiene med tanke på innsving, bredde og materialer er forskjellig fra før. Nå bruker skifabrikkene mer og mer karbonlaminater og titaniumplater i skiene. Tidligere var tre og skummaterialer vanlig, forklarer Ole Henrik Robarth, racingansvarlig for alpint hos Finor AS, importøren av skimerket Fischer i Norge.

Materialvalget er sammen med et betydelig mer innsvingt midtparti på skiene årsaken til at dagens slalåmski er blitt lettere å svinge med – og samtidig stabile til tross for at de er blitt kortere.

-Selv rimelige carvingski er gode å kjøre på i dag. Man må ikke kjøpe de dyreste skiene for å ha det gøy i bakken, sier Robarth.

Tøft for knærne

Som med mye annet, så kan ting som skaper fordeler også medføre ulemper. Sånn er det med dagens slalåmski også.

– I dag får man kjøpt slalåmski som er superinnsvingt og veldig korte. Det betyr at man kan kjøre veldig krappe svinger, men samtidig må man stå imot store krefter som virker. Da kan det lett gå galt med knærne, så derfor er alt for korte ski med kort radius ikke gunstig. Men en moderat carvingski er topp, sier Berntsen – klar for noen heftige svinger i Wyller-løypa i Oslo.