Veisalting - norsk eksportvare?

Jeg har også fått vite at de startet med salting etter at piggdekkforbudet ble innført. Kan det også skyldes påvirkning fra norske og andre vestlige saltere som er forsteinet i troen på veisalt?

Før strødde de ikke med sand eller salt, og kunne glede seg over fint vinterføre slik også vi kunne for mange år siden. Saltingens virkning er den samme i Japan som hos oss. Forrige vinter fordoblet japanerne saltingen, med den følge at skliulykkene økte med 50 prosent. Sannsynligvis er økningen størst på saltfrie veier i nærheten av saltveier. Det “geniale” med den norske Sintef-rapporten er at dette ville gitt som resultat at salting reduserer antall ulykker når det saltes, selv om det motsatte er virkeligheten.

Gjennom mange år har mistanken om manglende kunnskap hos fagidiotene i Vegdirektoratet forsterket seg. Alle vet jo at salt gir rust, unntatt de i Vegdirektoratet. Derfor er den eventuelle eksporten av veisalting ikke en eksport av nyttig kunnskap (know-how) til det beste for importørene, men en eksport av forsteinede holdninger og en blind tro på veisaltet.

Jan G. Garshol

Informasjonsleder,

Stopp veisaltingen Vestfold