Solasplitten er markert med rødt. Den hvite vegen på oversiden er riksveg 510 som tar flyplasstrafikken i dag. Den tette randbebyggelsen langs deler av vegen er tydelig. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Veiledende kunngjøring om Solasplitten

Solasplitten er navnet på en fire kilometer lang vegstrekning mellom E 39 og Sømmevågen like nord for rullebanen på Stavanger Lufthavn. Når den blir ferdig, overtar den skiltene fra nåværende riksveg 510 som går lengre nord. Samtidig overtar den trafikken mellom flyplassen og de sentrale delene av Stavanger fra den samme vegen. Dagens veg er dårlig egnet for oppgaven. Kryssene er ikke tilpasset trafikkmengden, og vegen går tvers gjennom boligområder hvor randbebyggelsen ligger tett.

På Solasplitten blir det en kort fjelltunnel, en kort miljøtunnel, seks overgangsbruer og tre underganger. Entreprisen kommer også til å omfatte støyskjerming.

Planene om en ny forbindelse fra Stavanger til flyplassen er langt fra nye, men økonomiske prioriteringer og strid om trasévalg har hindret at de har blitt satt ut i livet. I likhet med mange andre vegprosjekter har Solasplitten blitt dyrere og dyrere mens den har ligget på tegnebordet. Det skyldes ikke minst trafikkøkningen på riksveg 510. Nå har den 12 000 kjøretøyer i døgnet. Dermed må vegen som skal avløse den som hovedveg til flyplassen få fire felt.

Tidlig i 2006 så det ut til at anleggstart var nært forestående, men i april samme år kom meldingen om at overslaget over totale kostnadene hadde økt fra 200 til 380 millioner kroner. Dermed ble prosjektet utsatt nok en gang. Nå er det trolig alvor. Vegvesenet tar sikte på å lyse ut anleggsarbeidet mot slutten av januar. Prosjektet skal finansieres med penger fra bomringen på Nord-Jæren, men Forus Næringspark gir et lite bidrag.