Oppljostunnelen er den stiplete linjen øverst. Grasdaltunnelen er lengre nede til venstre. En del av Ospelitunnelen er synlig nederst til venstre. Ill.: Statkart

Veidekke lavest på Strynefjellet

Tunnelteknikk fra Sula kommune i Møre og Romsdal ligger på andreplass med et anbud på 37,002 mill. Ingen andre er i nærheten av Veidekke.

De øvrige anbyderne er Gjerden Fjellsikring fra Lardal kommune i Vestfold (40,934 mill.), Mesta (43,553 mill.) og Hans Johnny Høgås fra Mo i Rana (45,824 mill.). Prisnivået er omtrent som ventet.

De tre tunnelene på riksveg 15 over Strynefjellet, Ospelitunnelen, Grasdaltunnelen og Oppljostunnelen, har en samlet lengde på 10,8 km. Da de ble åpnet i 1977, var de sikret mot vann og frost med aluminiumsplater. Etter hvert ble platene utsatt for galvanisk korrosjon. I vinter var de i så dårlig forfatning at de måtte fjernes.

Nå skal aluminiumsplatene erstattes med PE-skum dekket med sprøytebetong. Oppdraget omfatter også sprenging av nye nisjer for nødstasjoner i alle tre tunnelene, og for vifter i Ospelitunnelen.

Mens arbeidet pågår blir trafikken sluppet gjennom i kolonner hver tredje time. Bare i sommersesongen fra 15. mai til 15. august blir det fri ferdsel gjennom tunnelene.