Inntil videre går riksveg 163 et nivå lavere enn det øvrige vegsystemet på Økern. Fra og med høsten 2013 vil denne vegen gå gjennom den 320 meter lange Økerntunnelen, som er den lengste av de tre kulvertene Veidekke skal støpe. (Bilde: Anders Hakonsen)

Veidekke har fått tre kulverter på Økern

Det er en lang prosess som nå er avsluttet. Anbdusåpningen fant sted tidlig i april. Den gangen hadde Skanska en ledelse på 2,1 promille etter at tildelingskriteriene var tatt med i regnestykket. Etter kontrollregningen overtok Veidekke ledelsen. Skanska godtok ikke Vegvesenets beregninger og begjærte midlertidig forføyning i håp å vinne fram med sitt syn. Namsretten tok ikke begjæringen til følge, og dermed var saken avgjort. Skanska må dekke saksomkostningene.

Oppdraget inneholder flere elementer. De største er tre kulverter med lengder på henholdsvis 320, 250 og 125 meter. Dette er Veidekkes tredje store kontrakt på dette prosjektet. Tidligere har samme firma fått Lørentunnelen og ombygging av Økern T-banestasjon til henholdsvis 620 og 239 millioner kroner.

Arbeidet blir igangsatt umiddelbart og avsluttet i 2014. Høsten neste år blir trafikken på riksveg 163, Østre Aker vei, flyttet over på en midlertidig trasé. Grunnen er at byggegropen for den lengste av de tre kulvertene skal frigjøres. Denne går under navnet Økerntunnelen. Når den blir ferdig høsten 2013, skal den lede riksveg 163 under det nye lokalvegnettet på Økern.