Det meste av E 18 mellom Sky og Langangen ligger i Vestfold fylke. En liten strekning lengst vest ligger i Telemark. (Bilde: Ill. Statens vegvesen)
Å gå på denne vegen er lovlig, men livsfarlig. Den er heller ikke spesielt trygg for motorisert trafikk, hvis man skal tro skiltet. (Bilde: Kjell Wold, Statens vegvesen)

Veidekke/Hæhre får Sky-Langangen

Den nye vegen blir 11 km lang. Det aller meste av den ligger lengst vest i Vestfold fylke, en liten bit ligger i Telemark. E 18 mellom Sky og Langangen er nå den eneste strekningen på E 18 mellom Oslo og Bamble i Telemark som er åpen for all slags trafikk. Å gå langs denne vegen er fullt lovlig, men ikke tilrådelig hvis man har livet kjært.

Traséen for den nye vegen går nord for den nåværende. Avstanden mellom ny og gammel veg blir kort, men det blir ingen intern anleggstrafikk på nåværende E 18. Noen av lokalvegene skal utbedres og brukes som adkomstveger til anleggsområdet.

Bredden på ny E 18 blir 23 meter. På de 11 kilometrene blir det 8 par bruer, en for hver kjørebane. Den lengste av dem blir den 305 meter lange Kjose bru. Det er en betongkassebru med spenn på opptil 66 meter.

Arbeidsfellesskapet skal drive fire to-løps tunneler med en samlet lengde på 1 130 meter. Den lengste av dem blir 380 meter. Det skal også støpes to miljøtunneler med lengder på 40 og 50 meter. Hvert tunnelløp får T 9,5-profil. Vegvesenet regner med et masseoverskudd på mellom 100 00 og 150 000 kbm på anlegget.

Skogryddingen på vegtraséen er allerede i gang. En del av den ble satt ut på egen entreprise. De områdene som ikke kan nås før anleggsvegene er etablert, skal ryddes av arbeidsfelleskapet.

Kontrakten gjelder bare anleggsarbeid. Elektro og SRO settes ut på egen entreprise senere. Rambøll har vært hovedkonsulent.

Den nye vegen skal være klar til bruk 15. mai 2012. Da vil den overta 90 prosent av trafikken på nåværende E 18, hvis Vegvesenets beregninger holder.