Inntil videre er Haukelitunnelen helt nødvendig for trafikkavviklingen på E 134. I juni skal den gamle vegen rundt tunnelen brøytes. Deretter blir den brukt som omkjøringsveg så lenge arbeidet i tunnelen pågår. (Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen)

Veidekke fullfører tunnelutvidelsene på E 134

Valget av entreprenør var ingen overraskelse for noen. Veidekke lå 22 prosent lavere enn nærmeste konkurrent ved anbudsåpningen.

De to tunnelene har en samlet lengde på 10,3 km. I fjor ble de utvidet til en fri høyde på 4,2 meter. Under dette arbeidet viste det seg at fjellet var i dårligere forfatning enn man trodde. Stabilitetssikringen ble så omfattende at det ikke kunne fullføres innenfor de rammer som var satt. Nå skal arbeidet fullføres av Veidekke, som også skal montere PE-skum der dette mangler, og sikre det mot brann med sprøytebetong.

Røldalstunnelen blir tatt først. Her vil det meste av aktiviteten foregå om natten. Etter anleggstart 14. mai blir det fri ferdsel gjennom tunnelen på dagtid mellom kl. 6 og kl. 20. Om nettene blir det kolonnekjøring. Det vil gå en kolonne gjennom tunnelen ca. hver 3. time i begge retninger.

I begynnelsen av juni skal den gamle vegen rundt tunnelen brøytes. Den holder så lav standard at den bare kan brukes av mindre kjøretøyer. De store må kjøre i kolonner så lenge arbeidet i tunnelen pågår. Etter at gammelvegen er åpnet, blir tiden med fri ferdsel gjennom tunnelen redusert fra 14 til 6 timer daglig. Vegvesenet regner med at sikringsarbeidet blir avsluttet rundt midten av juli.

Ved Haukelitunnelen er situasjonen en annen. Gammelvegen utenom tunnelen er bra nok til at alle kjøretøyer kan bruke den. Denne vil også bli åpnet i begynnelsen av juni. Straks vegen er farbar blir tunnelen stengt for vanlig trafikk og sikringsarbeidet igangsatt. Gammelvegen er imidlertid ikke bred nok til til at trafikken kan gå i begge retninger samtidig, derfor blir det kolonnekjøring i hele anleggstiden. Kolonnene vil gå med en times mellomrom. Arbeidet skal være ferdig i løpet av oktober.