Fylkesveg 7 blir kortere enn nå når den nye vegen mellom Øystese og Nes blir ferdig neste år, men den viktigste grunnen til at vegen blir realisert, er den lave standarden på dagens veg. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Veidekke fikk første jobb i Kvammapakken

Kvammapakken er kostnadsberegnet til 423 millioner 2008-kroner. De totale kostnadene for delprosjektet som Veidekke har fått kontrakten på, ble anslått til 176 millioner kroner etter dagens kroneverdi. Det var før utlysningen. Veidekkes anbud lå så lavt at kostnadene nå er nedjustert med 20 millioner kroner.

Børvenestunnelen inngår i fylkesveg 7 mellom Øystese og Nes. Den er 1 210 meter lang. De tilstøtende vegene har en samlet lengde på 460 meter. Oppdraget omfatter også en rundkjøring og to portaler på til sammen 40 meter.

Vegene som Kvammapakken omfatter, holder lav standard i dag. Det gjelder ikke minst vegen mellom Øystese og Nes. Spesielt for myke trafikanter er situasjonen uholdbar. De er avspist med en smal stripe mellom kantlinjen og slutten på asfalten, selv om randbebyggelsen ligger mer eller mindre sammenhengende på hele strekningen. Når Børvenestunnelen blir ferdig høsten neste år, blir trafikken på nåværende veg redusert til nesten ingenting.

Alle delprosjektene ligger på fylkesvegene 7 og 49 i Kvam kommune. Det meste av tidligere riksveg 7 fikk beholde statusen etter at forvaltningsreformen trådte i kraft, men ikke strekningen mellom Granvin og Trengereid, hvor Kvam kommune ligger.

Veidekke kan ikke regne med spesielt gode forhold i Børvenestunnelen. Forundersøkelsene tyder på at det er mye oppsprukket fjell. Overskuddsmasse fra tunnelen skal legges i deponi på arealer langs stranden som Vegvesenet har kjøpt. Kommunen har planer om å bruke disse arealene til boligutbygging. Vegvesenet håper derfor å kunne selge dem til kommunen uten tap senere.