Veiblemme

DUPPENDE I VANNKANTEN, blir den nye operaen i Bjørvika et landemerke for hovedstaden og hele landet. Inni vil det bli stor musikk og sang fra hele verden. Men under vannet utenfor kan det bli mindre idyllisk. Politikerne og veimyndighetene er i ferd med å gå på en veiblemme.

Alle som ferdes med bil inn og ut av hovedstaden, merker på bremsepedalen at kapasiteten er sprengt. Sørfra er køene lange både på E6 og på Mosseveien. Og ingen bedring er i sikte. Tvert i mot blir det mye verre. Trafikken har de siste årene steget med 3,5 prosent i året, mens myndighetene planlegger ut fra en vekst på en prosent.

Den ene flaskehalsen på E6, mellom Klemetsrud og Vinterbro, er i det minste på planleggingskartet, men den siste biten, firefeltsvei, vil tidligst stå ferdig i 2015. Den gamle Mosseveien er bevisst nedprioritert av Vegdirektoratet (se side 12) og vil trolig ikke bli utvidet. Regjeringen ønsker ikke noe annet enn nye kollektivfelt. Det betyr lange køer både inn og ut av byen.

Vegdirektoratet mener at en utvidet Mossevei vil føre for mange biler inn til byen og sprenge kapasiteten i Bjørvikatunnelens tre felt. Den skal jo også ta unna trafikken fra Ekebergtunnelen som forer tunnelen med trafikken på E6 nordfra og sørfra. Ettermiddagsrushet kan bli en sann plage for dem som er avhengig av bil til jobben. Med liten kapasitet på Mosseveien vil det fort bli kø ned i Bjørvikatunnelen.

Tiden er inne for at Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen gjennomgår den totale trafikksituasjonen i Bjørvika-området fra 2008. De har et lite tidsvindu til rådighet før de første anbudene må ut for å bygge senketunnelen.

Et av Norges mest kjente veikryss, Bispelokket, vil forsvinne når områdene rundt operaen bygges ut til glede for Oslos innbyggere og besøkende. Det må ikke forkludres av en veiløsning som ikke er fremtidsrettet.

Ettermiddagsrushet kan bli en sann plage