REGISTER PÅ IS: Nytt førerkort- og motorvognregister er lagt på is. (Bilde: colourbox.com)
FRYSER: Statens vegvesen fryser arbeidet med nytt it-system og vil utrede saken på nytt. (Bilde: Dagrunn Husum, Statens vegvesen )

Vegvesenets it-system ute av kontroll

  • IT

Dette er Vegvesenet

* Vegvesenet-prosjektet skal modernisere det sentrale motorvogn- og førerkortregisteret – dagens Autosys, gjennom kundefokus, effektivisering av arbeidsprosesser og enhetlige systemer. Autosys ble tatt i bruk på begynnelsen av 1980-tallet, og tilfredsstiller ikke kravene til et moderne datasystem – verken når det gjelder informasjon, funksjonalitet eller integrasjon med andre interne og eksterne systemer.

* Vegvesenet skal støtte en framtidsrettet måte å arbeide på ved å forbedre interne prosesser og samhandlingen med eksterne samarbeidspartnere. Prosesser og rutiner mellom offentlige etater skal standardiseres for å sikre enhetlighet, forutsigbarhet og etterprøvbarhet. Kundenes behov og ønsker møtes gjennom fleksibilitet og flere elektroniske tjenester.

* Statens vegvesen inngikk i desember 2006 kontrakt med Bekk Consulting as, med underleverandørene Ciber Norge as og IBM Norge, om systemutvikling av et nytt kjøretøyregister.

* Tidligere har Statens vegvesen inngått kontrakt med Norconsult as, med underleverandør Objectnet as når det gjelder nytt kunderegister. ErgoGroup as skal drifte systemet

Kilde: Statens vegvesen

* Mer komplekst

* Mer tidkrevende

* Mer kostbart

– Vi skulle planlagt bedre, sier trafikkdirektør Ole Chr. Torpp i Statens vegvesen til Teknisk Ukeblad. Det 30 år gamle datasystemet for førerkort – og motorvognregistrering blir nå ikke byttet ut før tidligst i 2010. Etter knapt et års arbeid, har isteden Vegvesenet bestemt seg for å stoppe hele prosjektet.

– Vi har for dårlig oversikt over det totale kostnadsbildet, framdriften og organisering. Arbeidet har blitt langt mer omfattende og komplisert enn vi hadde regnet med, sier Torpp.

Konsulentselskapet BEKK har hovedkontrakten på utviklingen av kjøretøyregisteret i tillegg til motorvogn- og førerkortregisteret, med Ciber Norge og IBM som underleverandører. Arbeidet med kjøretøyregisteret fortsetter som planlagt, mens resten stopper opp.

– Det kan bli aktuelt å gå ut igjen med nye anbud etter gjennomgangen, sier Torpp.





Moderniseringsprosjekt

Prosjektet, som har fått navnet Vegvesenet, startet som et moderniseringsprosjekt der hensikten var å komme over på en ny og mer tidsriktig plattform.

– Nå har det endret seg til å bli et betydelig utviklingsprosjekt, sier Torpp.

Vegvesenet hadde ikke regnet med nytt saksbehandlingsverktøy og sporbarhet.





Ukjent sluttkostnad

Ifølge Vegvesenet skulle prosjektet kostet 285 millioner kroner.

– Vi har ikke brukt det ennå, men vi ser likevel at det vil koste mer enn planlagt, sier trafikkdirektøren.

Hva sluttsummen ender på, kan han imidlertid ikke spå:

– Først må vi ha en gjennomgang og se hvilke elementer vi skal ha med i en ny planlegging, sier han.

Vegvesenet bruker ekstern hjelp og tar sikte på å orientere Samferdselsdepartementet om den nye utviklingen på nyåret.





Store konsekvenser

Forsinkelsene får store konsekvenser for en rekke brukere. Både politi, tollvesen, bilforhandlere, kjøreskoler og forsikringsbransjen har bruk for førerkort- og motorvognregisteret. Systemet har totalt 20.500 brukere og av de er nesten 20.000 eksterne.

–Vi liker ikke at dette nå blir utsatt. De kan riktignok fortsatt bruke det gamle systemet, men det er tungvint og veldig vanskelig å gjøre endringer i – endringer som burde vært gjort allerede nå, sier Torpp.

Forsikringsbransjen hadde helst sett at det nye systemet var på plass:

–Vi betaler nå millioner hvert år for et dårlig system. Det nye systemet blir både bedre og mindre kostbart for oss, sier Kurt Isak Undereidet, fagsjef for motorvognskade i If forsikring.

Han håper også nye Vegvesenet vil inneholde et register for årsavgiften.

– Når Vegvesenet nå skal planlegge på nytt, kan de ta med seg vårt ønske, sier Undereidet.