VELKOMMEN: Wang Yongyin, visepresident i den kinesiske sammenslutningen for rådgivende ingeniører ønsker norske ingeniørmiljøer velkommen til samarbeid. (Bilde: Joachim Seehusen)

Vegvesenet støtter eksportsatsing

  • Bygg

CNAEC

China National Association of Engineering and Consultance ble stiftet høsten 1992. CNAEC har mer enn 3000 medlemsbedrifter med tlil sammen nærmere 600 000 ansatte. Organisasjonen arbeider innen 21 forskjellige fagområder der ingeniørkompetanse er etterspurt.

- Det viser seg jo at hvis det står myndigheter bak, øker interessen fra Kina. Initiativet fra rådgivningsmiljøet er meget interessant, og vi støtter dette, bekrefter Kjell Levik, leder av internasjonalt kontor i Statens vegvesen.

Kommersielt

Etter en studietur til Kina i oktober ønsker både Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) og deres kinesiske søsterorganisasjon China National Association of Engineering and Consultance (CNAEC) å vurdere mulighetene for å få til et kommersielt samarbeid.

RIF inviterer nå CNAEC til Norge. Deretter skal de to organisasjonene arrangere et seminar i Kina der kinesiske og norske bedrifter skal møtes.

Besøk fra Kina

- Der vil også veimyndighetene forhåpentligvis delta fra begge land. Aktuelle tema kan også være miljø og prosjektledelse, sier Siri Legernes, administrerende direktør i RIF. Nå har hun fått støtten hun trenger fra Vegvesenet.

- Bare den siste måneden har vi hatt to delegasjoner fra Kina på besøk, en fra transportministeriet og en fra regionale myndigheter, sier Kjell Levik.

Mange muligheter

- Vi har ikke tilstrekkelig ingeniørkapasitet nå, og med den raske veksten vi har, øker etterspørselen ytterligere. Vi har behov for samarbeid med utenlandske selskaper, sier Wang Yongyin, visepresident i CNAEC til Teknisk Ukeblad.

Yongyin sier det er mange muligheter for samarbeid mellom norske og kinesiske selskaper som han gjerne ser utnyttet.

Trenger norsk kompetanse

Han forteller at organisasjonen har intensjonsavtaler om samarbeid med ti land, men så langt ikke Norge. Overfor Teknisk Ukeblad uttrykte flere representanter for kinesiske rådgivningsselskaper interesse for norsk kompetanse. Og de trenger den.

- I perioden 2000 til 2005 bygget kineserne 24 500 km motorvei, det er halvannen gang så mye som i de tre foregående femårsperiodene, forteller eksperten Mr. Yu i det kinesiske vegdirektoratet.

Landet fikk den første motorveien så sent som i 1988. I neste femårsperiode er det planlagt 65.000 km ny motorvei som skal knytte alle store byene sammen.