Ny adkomstvei til Sydhavna, Bjørvika. Ett av fire alternativer. Laget i 2004, valg av alternativ sannsynlig i 2007.
BJØRVIKA: Veisystemene i Oslo ved Bjørvika tegnes i 3D.

Vegvesenet skjerper IT-kravene

  • Bygg

Det er første gang Vegvesenet krever all informasjon i 3D-systemer og bruk av åpen standard.

– Det er den veien det går, sier sivilingeniør Andreas Matras, som er ansvrlig for dataflyt og digitale planer i Bjørvika.

Krav i anbud

Først ute er ny atkomst til Sydhavna i Bjørvika, der anbudsfristen går ut 2. februar.

Deretter følger Østre tangent, der Vegvesenet forbereder anbudsgrunnlaget i disse dager. Den jobben kommer på Doffin i løpet av februar.

Prislappen på de to prosjektene er henholdsvis 250 og 150 millioner kroner.

Standarder

Det betyr at deltakerne i konkurransen må levere enten i LandXML- eller SOSI-format, i tillegg til gjeldende standarder.

– Det er for tidlig å kreve kun åpen standard. Etter hvert må vi gjøre et valg, men vi trenger noe tid for å vurdere hvordan det har passet inn i prosjektene, både for planleggerne og for anleggsfasen, sier Matras.

Han understreker at han kun uttaler seg om det han er ansvarlig for i Bjørvika og ikke på vegne av Statens vegvesen.



Komplekse forhold

Det er et komplekst prosjekt Vegvesenet velger å starte med. Det er trangt, på den ene siden går sjøen med havna. Så kommer både jernbanelinjen og E18, og Ekebergåsen er bratt og ligger klint inntil E18.

I det første anbudet skal konkurrentene levere forslag til reguleringsplan for fire alternativer, og en konsekvensutredning for hvert alternativ.

Nasjonal databank

Matras forteller at det gjorde at Sydhavna passet godt til formålet. Det er ikke veldig store datamengder i første trinn, dermed blir det en forsiktig start. Siden blir det mer krevende.

Her skal ikke bare veien prosjekteres digitalt, men all tilknyttet infrastruktur som vann og avløp, tele, kulverter, grøfting og drenering. Til sist skal alle dataene inn i Nasjonal Vegdatabank (NVBD)

– Å få 3D-objekter prosjektert i planfase er viktigere enn at vi velger åpen standard. Vi må omstille oss, og dette er et fint prosjekt til å dokumentere at det går. Uten NVBD ville det vært vanskelig å gjøre noe i det hele tatt, sier Matras.



Overgangsfase

– Det er helt sikkert at åpent format vil overta. Spørsmålet er heller hvor lang tid det tar, sier Matras. Han mener det er viktig at Vegvesenet gir klare signaler om hvor de vil stå om fire års tid.

– Både programvareleverandører og planmiljøet må ha slik informasjon i god tid på forhånd. Dette er jo ikke gjort på en dag. Det viktigste nå er å bestemme ambisjonsnivå og tempo, for å tilpasse det hva markedet kan tåle.