Tirsdag kveld signerte Implenia og K. A. Aurstad kontrakt om å bygge ut E6 Vinstra- Soja. (Bilde: Statens vegvesen)

E6 VINSTRA SJOA

Vegvesenet har signert kontrakt på 1,56 milliarder kroner

Tirsdag kveld signerte Implenia og K. A. Aurstad kontrakt om å bygge E6 Vinstra- Sjoa. Kontraktssummen på 1,565 milliarder kroner gjør kontrakten til en av de største kontraktene vegvesenet noen gang har signert.

Les også: Kine skal finne det optimale veisaltet for norske vinterveier

Store vannutfordringer

Arbeidet består i å bygge cirka 16 kilometer ny tofeltsvei med midtdeler og forbikjøringsfelt som inkluderer tunnel gjennom Teigkampen. Og i tillegg totalt 23 konstruksjoner bestående av fire bruer på E6, to tunnelportaler og 17 overgangsbruer og underganger.

– Kontrakten består av store kompliserte konstruksjoner og mye masseflytting. Implenia og K. A Aurstad hadde den klart beste gjennomføringsstrategien av de tre tilbudene vi fikk inn, og fikk dermed kontrakten til tross for at de ikke leverte den laveste prisen, sier Prosjektleder for E6 Biri-Otta hos Statens vegvesen, Øyvind Moshagen.

Det er Statens vegvesen som har planlagt utbyggingen av traseen. Moshagen sier entreprenørene kan støte på en rekke utfordringer underveis.

– Gudbrandsdalen er et sted med store vannutfordringer. Å bygge i områder med mye flom krever mye, spesielt når snøsmeltingen setter i gang, sier han.

Les også: På 12 år har Toyota senket kostnaden på brenselcellebiler med 95 prosent

Store ambisjoner

Administrerende direktør i Implenia Norge, Petter Vistnes, er ikke bekymret for vannutfordringene i Gudbrandsdalen.

– Jobben er godt planlagt av Vegvesenet, så jeg tror vi vil klare å løse alle problemer etterhvert som de dukker opp. Fremtidsplanen er godt tilpasser årstider og flomsesong, sier han.

Vistnes er godt fornøyd med å ha vunnet anbudsrunden.

– Dette er en fantastisk mulighet for oss til å utvikle oss videre mot visjonen om å bli Skandinavias ledende entreprenør innen bygging av infrastruktur, sier han.

Kontrakten er den andre entreprisen av totalt to entrepriser på strekningen E6 Ringebu–Otta, som er en del av hovedprosjektet E6 Biri–Otta. Utbyggingen skal sette i gang i slutten av januar, og være ferdig i oktober 2016.

Les også:

Trygg Trafikk vil ha fartssperrer i bilene

Rotfruktsaft skal forhindre is på veiene

Det blir slutt på gratis hurtiglading i Asker og Oslo