Vegvesenet blir AS

Bondevik-regjeringen går inn for at Statens vegvesens produksjonsvirksomhet skal organiseres som et statlig aksjeselskap.

Ved å skille ut og omdanne utbygging, drift og vedlikehold av veinettet til aksjeselskap, skal virksomheten bli mer effektivt. Norges største entreprenørbedrift vil få rundt 5000 ansatte og kan tidligst være i drift 1. januar 2003.

Vil ha konkurranse

– Regjeringen ønsker å legge til rette for full konkurranseutsetting av Vegvesenets produksjonsoppgaver, opplyser samferdselsminister Torild Skogsholm (V).

Den forrige regjeringen gikk inn for at produksjonsvirksomheten skulle organiseres som en divisjon innenfor etaten fra 1.1.03.

Regjeringen håper en slik organisering av forvaltningsdelen samlet sett vil føre til desentralisering, ved at oppgaver delegeres ut fra Vegdirektoratet i Oslo til regionene. Lokal innflytelse skal ivaretas og på viktige områder styrkes.

– Vi vil bruke mindre ressurser til administrasjon, sier Skogsholm.

Oppdeling

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om Vegvesenets omorganisering til fem veiregioner, med fem regionkontor og 30 lokale veikontorer. Regjeringen legger opp til at fylkeskommunenes rolle skal ivaretas, gjennom avgjørende fylkeskommunal innflytelse i prioriteringer av investeringsrammen til riksveier, med unntak av stamveiene.

De nye veikontorene blir Vegvesenets hovedsamarbeidspartner med kommunene, med ansvar for de fleste saker av lokal karakter. Målet er større nærhet mellom lokalt veikontor og kommuner enn dagens ordning med 19 veikontor gir.

Klarere ansvar

Omdanning til et statlig aksjeselskap vil skape klarere ansvar mellom produksjonsoppgavene og etatens rene myndighets- og forvaltningsoppgaver, mener den ferske ministeren. Saken skal presenteres for Stortinget i egen tilleggsmelding som kommer i begynnelsen av neste år.