GIR ETTER: Nå skal behovet for Vegtilsyn bli utredet, syv år etter at det ble foreslått.

Vegtilsynet kommer

  • Bygg

I forslaget til Revidert nasjonalbudsjett forsøker regjeringen å ta æren for et syv år gammelt forslag.

I en pressemdelding skriver samferdselsminister Liv Signe Navarsete at:

Naudsynt med gransking

- Etter raset i Hanekleivtunnelen har regjeringa reist spørsmål om å opprette eit sjølvstendig vegtilsyn med ansvar for tilsyn med vegtryggleiken. Før ein konkluderer i spørsmålet, er det naudsynt med ei grundig vurdering av kva slags ansvar og roller eit eventuelt tilsyn skal ha. Regjeringa vil derfor at eit offentlig utval skal vurdere dette.

Men det er ikke hverken regjeringen eller samferdselsminister Liv Signe Navarsete som har reist spørsmålet om vi trenger et vegtilyn.

Lansert i 2000

Allerede for syv år siden ble ideen luftet i NOU 200/24, Et sårbart samfunn. Der heter det at: Videre arbeides det med en mer systematisk sikkerhetsmessig kvalitetskontroll av veg- og trafikkanlegg. Spørsmålet om å opprette et eget frittstående Vegtilsyn på linje med det man har på andre transportområder har også vært reist.

Dette vil sikre at kravene til en sikkerhetsstandard på hele vegnettet vil bli stilt fra en instans uavhengig av den som bygger og driver vegnettet.

Nytt forslag 2003

Så ble spørsmålet om Vegtilsyn behandlet i Stortinget i 2003, og avvist. I mars i år fremmet Venstre et forslag i Stortinget om å opprette et frittstående vegtilsyn. Dette forslaget ble støttet av flere, blant annet Trygg Trafikk, NAF, Lastebileierforbudet og Rådgivende ingeniørers forening. Nå har regjeringen gitt etter, og utreder det nye tilsynet.

Utvalget skal opprettes i løpet av sommeren, og avgi sin sinnstilling innen utgangen av 2008.