Vestbroen over Storebælt i Danmark. Her er seilingshøyden kun beregnet på småbåter. Det 3.000 tonn store containerskipet Karen Danielsen fikk skipsbroen revet av og kilte seg fast.

Varslingssystem sviktet

  • samferdsel2

Resultatet ble kollisjon mellom lasteskipet "Karen Danielsen" og Vestbroen over Storebælt i Danmark i går kveld.





Første etter at containerskipet på 3.120 bruttotonn kilte seg fast under Vestbroen, ble tog- og biltrafikken stanset. Varslingssystemet VTS skulle ha meldt fra til brooperatøren som deretter skulle stanset trafikken.





Av foreløpig ukjent årsak ble ikke varslingsrutinene satt i gang. VTS (Vessel Traffic Service) består av en rekke kameraer og radarer som elektronisk overvåker skipstrafikken. Så snart et skip er ute av kurs, skal en rekke prosedyrer settes i verk for å minske skader ved en kollisjon.

Torsdag sviktet dette, enten av tekniske eller menneskelige årsaker. Ved midnatt ble skipet trukket løs. brua ble ike skadet, og trafikken kunne gjenopptas.





VTS oppdager farlige situasjoner og varsler minst ti minutter før en kollisjon inntreffer.

Torsdag ettermiddag dreide containerskipet av mot nord i stedet for vest, og kom dermed med kurs mot den lave Vestbroen over Storebælt. Dette er nettop en slik situasjon VTS er er laget for å fange opp, skriver ing.dk .

Ifølge Søværnets Operative Kommando (SOK) er det foreløpig ikke avklart om VTS fungerte som det skulle. Det er en mulighet for at varselsystemet ga signal, men at dette ikke ble oppfattet av operatørene.