GLADE VINNERE: Sittende (fra venstre): Thomas Petter Gram, Trygve Espeland Halvorsen, Torstein Alexander Pettersen. Stående (fra venstre): Anders Martin Moe, Erlend Vågsholm og Even Høgset Olsen. (Bilde: Linda Susanne Egenes)
Slik ser vinnerbidraget ut. (Bilde: Thomas Petter Gram )
Vinnerbidraget sett bakfra. (Bilde: Thomas Petter Gram )
Vinnerbidragets skrog. (Bilde: Thomas Petter Gram )

Vant konkurranse i skipsdesign

  • Karriere

Da vinnerne av den prestisjetunge ”Dr. James A Liznyk student ship design competition” ble offentliggjort nylig, sto norske navn øverst på resultatlista.

Til topps

En studentgruppe fra sivilingeniørstudiet i marin teknikk ved NTNU gikk helt til topps i konkurransen.

Den årlige skipsdesignkonkurransen, som er åpen for høyskole- og universitetsstudenter over hele verden, arrangeres av organisasjonene "The Society of Naval Architects and Marine Engineers" (SNAME) og "The American Society of Naval Engineers".

Oppgaven? Deltakerne skal prosjektere et skip etter eget valg. De må utarbeide egne spesifikasjoner, som må godkjennes av konkurranseledelsen.

– Vi ble gledelig overrasket over å vinne, men vi visste at vi hadde levert et godt arbeid. Vi var mest spent på hvor høyt nivået i konkurransen var. Dette er en prestisjetung konkurranse. 85 prosent av bedømmingen er relatert til det tekniske arbeidet. Vi har utelukkende brukt metoder som er en del av undervisningen ved NTNU. I tillegg er flere av de tekniske systemene på skipet norske, sier Anders Martin Moe, en av vinnerne.

De andre vinnerstudentene er Erlend Vågsholm (Volda), Trygve Espeland Halvorsen (Kristiansand), Even Høgset Olsen (Mo i Rana), Thomas Petter Gram (Stord) og Torstein Alexander Pettersen (Bergen). Alle har hatt arbeidet med konkurransen som et eget fag i vårsemesteret.

Høy fart

Studentene deltok med konseptet 'Rapid Response Vessel' (RRV), som er et kommandoskip designet for å rykke ut kjapt og gi assistanse ved katastrofer av ulik art.

Nyskapende teknologi innen skrogdesign og materialer gjorde at bidraget skilte seg ut.

Firmaet SES Europe står bak skrogdesignet. Skipet har - i likhet med en katamaran - to skrog, og har to luftputer integrert i hvert skrog. Designet lar skipet holde høyere hastigheter enn tradisjonelle katamaraner, nemlig mer enn 50 knop.

- Grundig

– Vi hadde en god idé og et godt konsept, som kanskje er mer aktuelt i orkanutsatte områder enn i Norge, sier Moe.

Hans studentkollega Erlend Vågsholm sier dette om hvorfor de vant:

– Vi har lagt listen høyt med tanke på tekniske løsninger, og ikke latt oss hindre av at løsningene var ukonvensjonelle. Vi har gjort grundig prosjekteringsarbeid som er presentert på en god måte både skriftlig og visuelt, sier Vågsholm.

14. – 16. november skal studentgruppen presentere vinnerkonseptet under konferansen ”The 2007 SNAME Maritime Technology Conference & Expo and Ship Production Symposium” i Fort Lauderdale i Florida.

Ulstein har passert 40 skipsdesign