OLJE OG GASS

Vanskeligere å finne ulykkesårsak

Bourbon Dolphin i byggedokk på Ulstein Verft i juni 2006. I oktober samme år ble skipet døpt og overlevert Bourbon Offshore Norway, og i april 2007 kantret det.
Bourbon Dolphin i byggedokk på Ulstein Verft i juni 2006. I oktober samme år ble skipet døpt og overlevert Bourbon Offshore Norway, og i april 2007 kantret det. Bilde: Anders J. Steensen
Jannicke Nilsen, Mona Strande
16. apr. 2007 - 13:07

Da Bourbon Dolphin sank og ble liggende på 1100 meters dyp, forsvant også informasjon om detaljer som kan være avgjørende for om endelig havariårsak noengang blir funnet.

Rekonstruert data

- Om alt gikk som planlagt, at skipet ble tauet inn i en lun fjord og undersøkt, kunne man inspisert de områdene på skipet som var kritiske for ankerhåndteringen. Det ville helt sikkert gitt informasjon som vi nå ikke får. Det sier seg selv. Det mest tragiske er likevel at de fem omkomne nå ikke kommer til rette, sier informasjonsdirektør Tore Høyfødt i Det Norske Veritas.

Undersøkelseskommisjonen ville også trolig ha forsøkt å få rekonstruert informasjon i skipets instrumenter og datamaskiner.

- Informasjon fra skipets datautstyr kunne ha gitt oss viktige biter i det store puslespillet. Det kunne være data som hastighetsmanøvre i det kritiske øyeblikket før forliset og kommunikasjon mellom skip og rigg. Alt dette er ting man ville fått rekonstruert. Den muligheten er nå tapt, sier Høyfødt.

Kan være ødelagt

Selv om skipet skulle bli hevet, er det usikkert i hvilken stand Bourbon Dolphin vil være. I verste fall, dersom fartøyet skulle ha landet med akterskipet ned i en steingrunn, kan det viktige ankerhåndteringsområdet være påført skader.

Kystdirektoratets fungerende direktør i Kystdirektoratet, Sigurd Gude, mener imidlertid man har den viktigste informasjonen for å kunne fastslå årsaken.

Observasjon viktigst

- Vi har observasjoner fra overlevende som var på dekk under ankerhåndteringen rett før fartøyet sank. Observasjonene er ikke påvirket av om skipet sank eller ikke. Det kjedelige er at vi aldri får etterprøvd forklaringene mot de tekniske installasjonene på fartøyet, og at haikjeften fungerte som den skulle, sier fungerende direktør i Kystdirektoratet, Sigurd Gude.

"Haikjeften" er en hydraulisk operert installasjon hvor ankerkjetting eller vaier kan festes.

- Tror du granskningskommisjonen finner årsaken?

- Det har jeg ingen formening om. Men jeg håper det, sier Gule.

Vurderer heving

Forsikringsselskapet Gard, som er forsikringsselskapet til rederiet Bourbon Offshore, vurderer fortsatt mulighetene for å kunne heve det havarerte skipet, melder Agderposten.

– Våre fremste eksperter er nå i dialog med annen ekspertise for seriøst å få vurdert mulighetene for å heve «Bourbon Dolphin». Skipet ligger på ekstremt dyp, men vi vil ha vurdert muligheten, slik at det er gjort, sier direktør Svein Buvik i Gard i Arendal til avisen.

Gard har ansvarsforsikringen for selskapet, mens det er Gjensidige som har kasko og dermed er hovedassurandør.

Sjøforklaring

løpet av dagen begjærer Bourbon Offshore sjøforklaring. Deretter blir det opp til Søre Sunnmøre tingrett å bestemme når og hvor denne skal finne sted.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

I tillegg til sjøforklaringen skal det gjennomføres en uavhengig gransking. I den forbindelse skal Justisdepartementet oppnevne en granskingskommisjon. Dette kan tidligst skje i statsråd fredag 20. april.

Sjøfartsinspektøren i Midt-Norge, Nils-Ivar Sørdal, reiste mandag formiddag til Ålesund for å starte forberedelsene til sjøforklaringen, som kan bli avholdt allerede denne uka.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.