Bildet viser vertikale stag som er skrudd fast mellom overgurt og undergurt i fagverksbuene i Valhall i Oslo. Undergurten var underdimensjonert, forsterkninger var påkrevet. I tillegg er undergurtene fylt med høyfast betong. (Bilde: KNUT STRØM)
Valhall i Oslo der fagverksbuene var underdimensjonert, spesielt undergurten. De vertikale stagene som er skrudd fast gir økt styrke til undergurten, som i tilelgg er fylt med høyfast betong. (Bilde: KNUT STRØM)
(Bilde: KNUT STRØM)

Vallhall - reddet fra katastrofe

  • Bygg

Vallhall i Oslo, med plass til 14.000 mennesker kunne brutt sammen, bekrefter Kolbein Bell, professor i konstrukjsonsteknikk ved NTNU. Bell har laget en uavhengig granskning av hallen sammen med førsteamanuensis Arne Aalberg.

Fylt med betong

Takbuene i Vallhall er nå sikret ved at det er sveiset på ekstra vertikale stag mellom overgurt og undergurt i fagverksbuene. Disse halverer knekklengden. I tillegg er undergurten, som er utført i stålrør, fylt med en høyfast betong.

- Dette er en akseptert måte å forsterke slike konstrukjsoner på, sier professor Bell.

Alarmen gikk da innvendige himlingsplater løsnet og falt ned i mars 2006. Det var da allerede stilt spørsmål ved konstruksjonssikkerheten i Vallhall.

Rapporten avslørte graverende underdimensjonering og dårlig dokumentasjon. Den førte til en omfattende forsterkning av takkonstruksjonen på hallen som ble ferdigstilt så sent som 2001. Arbeiderne fra finske Ruukki, som stod for prosjektering og leveranse av fagverksbuene, ferdigstilte reparasjonene tidlig i februar.

- Ulykke at bygningskontrollen forsvant

- Årsaken er en tabbe i prosjekteringen som er veldig fort gjort i en presset situasjon, men det burde ikke skjedd.

Bell er kritisk til fraværet av kontroll for bygg som kan huse så mange mennesker.

- Det var en ulykke at bygningskontrollen forsvant i 1997.

Professoren etterlyser tredjeparts kontroll ved denne typen bygg.

- Vi hadde ikke greid å finne feilene uten å lage vår egen modell. Det ville en tredjeparts kontrollør også ha gjort. Da ville feilen blitt funnet allerede under prosjekteringen, sier Bell.

Ripe i lakken

Han mener det er flere aktører som har fått en ripe i lakken etter byggingen av Vallhall.

- Et stort og velrennomert firma som hadde jobben med buene burde satt skikkelige folk på en slik jobb. Det gjorde de ikke. Da vi hadde funnet svakhetene gikk de fra skanse til skanse.

I en rapport fra Statens Bygningstekniske Etat allerede i 2003, blir Oslo kommunes saksbehandling sterkt kritisert.

Både i BE-rapporten og i rapporten fra Bell og Aalberg kommer det frem at det har vært meget vanskelig å få tilgang til dokumentasjon.

For liberale

- Vallhall er prosjektert for skjev snølast, men ikke skjev nok, mener Bell.

- Det har utviklet seg en praksis der man er alt for liberale med hensyn til tolkning av regelverket og beregning av snølast.

Professoren frykter at hard konkurranse og prispress mot entreprenørene er en av årsakene til dette.

Even Lønnheim er uening.

- Nei, jeg tror ikke vurderingene er for liberale. Både vi som entreprenører og rådgivene som prosjekterer er nok ganske enige om standarden og opptatt av sikkerhet.