Valhall slås fast på nytt

BP la opp til storveis presentasjon av løfteoperasjonen av Valhall-feltets nye vanninjeksjonsplattform under ONS i august i fjor. Men så viste det seg at det var umulig å fundamentere stålunderstellet i grunnen.

Dermed måtte hele operasjonen avlyses og plattformen taues tilbake til Aker Stord, hvor den er bygget. Både BPs og Aker Kværners ingeniører måtte legge hodene i bløt for å finne en løsning.

Det var ikke mulig å finne en ny plassering, fordi hele konseptet som vanninjeksjonsplattformen var bygget etter tillot ingen andre plasseringer. Konseptet går nemlig ut på at boreinnretningen kan forskyves over og betjene brønnhodeplattformen i tillegg til vannijeksjonsplattformen. Avstanden mellom disse to plattformene er dermed gitt en gang for alle.

Ikke dypt nok

Et stålunderstell som bærer selve plattformen festes til grunnen ved hjelp av lange pæler av stål som drives ned i grunnen fra slisser på hvert av bena. I dette tilfelle er det firebens stålunderstell med to pæler per ben.

Under innfestingen av stålunderstellets åtte pæler, var det fem pæler som ikke nådde langt nok ned. Pælene skulle vært drevet henholdsvis 67 og 72 meter ned, men nådde ikke mer enn 45 - 55 meter. BP anså ikke dette som sikkert nok til å plassere det store dekket på understellet.

På den gamle

Løsningen som er valgt innebærer at det lages to nye pæler. Disse festes via nye innfestningsanordninger som settes over to eksisterende innfestninger. Den delen av de gamle pælene som stikke på oversiden og som brakk under innfestningsoperasjonene i fjor høst, skjæres av.

De nye innfestningene settes fast i fire eksisterende pæler ved at det settes nye pæler på innsiden av de som brakk. Den nye innfestningen blir dermed nærmest som en ryggsekk på utsiden av de gamle innfestningene, så lyder den da også betegnelsen " piggy-back".

Arbeidet forventes ferdig rundt månedskifte juni - juli. I løpet av sommerferien håper BP på å kunne sette på plass dekket. I mellomtiden er dette blitt helt ferdigstilt på Stord.

BP regner derfor med en kort oppstartingsperiode og regner med å komme i gang allerede i september, forutsatt at det finnes tilgjengelig løftekapasitet.

Se bildeserie som forklarer hvordan dette skal gjøres.