FÅR NORSK HJELP: 3 kommer til å satse stort på mobil-TV og hevder de med den norske løsningen vil lede utviklingen på dette området. Gjennom tjenesten 3Show kommer kundene å kunne velge mellom 20 ulike kanaler som de kan se på live. Dessuten kan de når som helst velge å se tidligere sendte programmer. (Bilde: Colourbox/Bearbeidet av Trond Heggelund)

Valgte norsk mobil-TV

  • datatele

Rubberduck Media Lab skal levere en streamingløsning for mobil-TV som gjør det mulig for 3s kunder å se på mobil-TV ved å laste ned en programvareenhet. Løsningen bygger på en videostandard med høy kvalitet selv ved lav båndbredde.

Tjenesten er unik i sitt slag da det ennå ikke finnes en fullstendig TV-tjeneste med så høy bildekvalitet til mobiltelefoner.

Nesten som vanlig TV

Det er en total TV-løsning som på en enkel måte gir tilgang til et antall kanaler og en programguide. I tillegg kan kundene velge å se allerede sendte program via en on-demand tjeneste.

Den nye mobiltjenesten, som heter 3Show, testes allerede i 3s nett. Fra 1. februar vil den inngå i 3s mobile bredbåndstjenester som en del av konseptet X-Series.

Rubberduck-direktør Ola Svartberg vil ikke fortelle eksakt hvor stor kontrakten med 3 er i kroner og ører, men sier at beløpet er ”betydelig”.

Nye kontrakter på gang

- Det som er spesielt med denne kontrakten er at vi foruten å levere selve løsningen også skal være ansvarlig for drift og hosting. Kontrakten er derfor en milepæl for oss, og vil åpne helt nye markeder, ettersom vi har signaler om at flere andre mobiloperatører vil velge å gjøre det på samme måte som 3, sier Rubberduck-sjef Ola Svartberg til Teknisk Ukeblad.

Svartberg sier at de har flere diskusjoner på gang med internasjonale mobiloperatører om å lage et totalt mobilTV-opplegg slik de nå har gjort for 3.

– Noen av disse mobiloperatørene er også i det nordiske markdet, sier Rubberduck-direktøren, uten å ville konkretisere det noe nærmere.

Her ser du hvem Rubberduck Media Lab allerede jobber for.

På vei til Barcelona

Rubberduck Media Lab planlegger nå hvordan de skal vise seg frem for den internasjonale mobilbransjen under 3GSM World Congress som starter 12. februar i Barcelona.

Dette er bransjens viktigste møteplass og vil kunne gi det norske selskapet gode muligheter til å profilere seg for helt nye kunder og interessenter.