Konsernsjef Helge Lund ( til høyre) og konserndirektør Tore Torvund i StatoilHydro under orienteringen om oljeutslippet på Statfjord-feltet i desember. (Bilde: Fosse, Thomas )

Uvitende i fire timer

Klokka 09.17 den 12. desember i fjor ble oljen som fløt i vannet rundt Statfjord A oppdaget.

Først nærmere fire timer senere, klokka 13.09, ble konsernsjef Helge Lund varslet om det enorme utslippet. Det kommer fram av StatoilHydros granskingsrapport som ble lagt fram fredag.

Sen varsling

Rapporten avdekker flere prosedyrebrudd og svikt på tekniske rutiner.

Verre enn at konsernsjefen ble holdt uvitende er det at Petroleumstilsynet (Ptil) ble varslet om utslippet først halvannen time etter at det ble oppdaget. Etter regelverket skal Ptil varsles umiddelbart dersom utslippet er større en én kubikkmeter. Dette utslippet var på 4.400 m 3.

Den sene varslingen skyldes hovedsakelig at beredskapsorganisasjonen på Statfjord A ikke ble mobilisert, på tross av informasjon om utslippet.

Beredskapsleder varslet 2. linje først en time etter at utslippet var oppdaget, etter å ha ringt feil nummer 25 minutter tidligere.

Fulgte ikke pålegg

Granskingsrapporten viser til en rekke ting som gikk galt både på ulykkesdagen og i årene før.

  • Feil i strupedysen på bøyelastsystemet om bord på Navion Britannia. Da hydraulikklekkasjen oppsto lukket den såkalte couplerventilen i løpet av et halvt sekund i stedet for fastsatte 25-28 sekunder. Dette førte i sin tur til brudd i lasteslangen forårsaket av trykket.
  • Coflexip-slangene ble byttet ut med Dunlop-slanger i 1994 og 2002. Dunlopslangene tålte langt mindre trykk og belastning.
  • Ikke gjennomført pålegg etter tilsvarende problemer på Gullfaks nøyaktig tre år tidligere, 12. desember 2004. Hydraulikksystemet ble anbefalt bygget om slik at lukketiden på ventilen ville blitt opprettholdt selv med brudd på hydraulikkslangen. Hydraulikkslangene skulle etter det nye utskiftingsintervallet vært skiftet ut på Navion Britannia. Det var ikke gjort. Slitasjen på disse slangene ble heller ikke avdekket under visuell inspeksjon.
  • Manglende kunnskap om bøyelastesystemet (BLS) om bord på Navion Britannia. Hydraulikklekkasjen oppfattes ikke som kritisk, og StatoilHydros vettingavdeling blir dessuten feilinformert ved at mannskapet feildiagnostiserer lekkasjen som feil på trimsylinderen. Lastingen ble dermed gjenopptatt med pumping av olje rett ut i sjøen som resultat.
  • Manglende overvåking av oljestrøm om bord på Navion Britannia. Mannskapet hevder å ha lyttet etter olje i rørene da lastingen startet opp igjen. Uansett ville overvåking kunne redusert omfanget av utslippet.
  • Den tekniske gjennomgangen etter den uønskete hendelsen på Gullfaks ble ikke avsluttet. En analyse av lastesystemet kunne avdekket slike kritiske forhold.

Økonomisk tap

25.000 fat olje til en verdi av 12-13 millioner kroner gikk tapt i utslippet. Dessuten risikerer både StatoilHydro og rederiet Teekay bøter i millionklassen.

Til sammenligning fikk StatoilHydro en foretaksstraff på 80 millioner kroner etter den kritiske utblåsningen på Snorre-plattformen i 2004.

I tillegg må hele eller større deler av lastesystemet til Statfjord A inspiseres og skiftes ut. Granskingsgruppen anser det som sannsynlig at kostnadene vil overstige 50 millioner kroner.