PÅ TUR: Vaktmester Ola Gustavsen nyter gode dager i varmere strøk og trenger derfor din hjelp til å redde sjelen til en av statuene i Frognerparken. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

"Utvidet virkelighet" i Frognerparken

  • t2

"Verdens første iPhone-spill som kombinerer fantasi og digital animasjon med virkelige omgivelser og GPS-posisjonering", kaller Netcom og Kulturetaten i Oslo spillet "Den Hemmelige Parken" som de lanserte før helgen.

Unikt

Spillet bruker iPhonens GPS og kamera til å lage et interaktivt eventyr med Frognerparken som kulisse.

Spillet bruker iPhonens GPS og kamera til å lage et interaktivt eventyr med Frognerparken som kulisse. Kartet forteller deg hele veien både hvor du er og hvor du skal.

– Eventyrspillet er unikt på verdensbasis fordi det benytter Vigelandsparken som spillmiljø og legger animasjoner oppå de virkelige statuene når man ser gjennom kameraet på en iPhone. Gjennom spillet åpner det seg en unik eventyrverden som fascinerer liten som stor. Dette er en opplevelse det er verdt å få med seg i Oslo i sommer, sa Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i en pressemelding.

Den hemmelige parken er utviklet av selskapene Profusions og TwoBulls, og handler om et troll som har stukket av med sjelen til en av statuene i parken. Det blir dermed din oppgave å få sjelen tilbake, gjennom å navigere deg frem og tilbake mellom ulike steder i Frognerparken.

Frem og tilbake

Undertegnede tok med seg en iPhone til parken for å ta en runde gjennom løypa.

Så fort du ankommer hovedinngangen til Frognerparken, "ringer" vaktmester Ole Gustavsen deg for å lede deg i gang, og du får beskjed om å finne frem til et skur i nedre hjørne av parken. Vi trasker av gårde.

For det er mye trasking i Den hemmelige parken. Hele parken skal nærmest traverseres, og det uten at man føler at man har så mye igjen for det.

Enkle oppgaver

Oppgavene man får tildelt, er nemlig svært trivielle, gjerne av typen "her er tre kort, gjett deg frem til esset".

Vi skjønner selvfølgelig at målgruppen er barnefamilier, men likevel; det bør definitivt være mulig å lage oppgaver med en viss intellektuell utfordring.

Teknikken fungerer imidlertid stort sett godt, selv om det er å tøye strikken langt om noen vil kalle dette for "augmented reality". Å rette kameraet mot statuene for å få frem små animasjoner holder dessverre ikke helt, selv om det kanskje er en tanke nyskapende i seg selv. Grafikkene og animasjonene er også pent utførte.

SJELEN: Trollet har tatt sjelen til en av statuene i Frognerparken.

Kilometer

Å inspirere spillglade barn til aktiv lek er imidlertid noe Netcom og spillutviklerne bør få skryt for. Drøyt halvannen kilometer med trasking frem og tilbake er ikke verst på en fin sommerdag, selv om det kanskje kan gå litt på medfølgende foreldres nerver.

Den hemmelige parken bruker de fleste av iPhonens funksjoner, og er dermed også ganske tungtfordøyelig for batteriet. På en relativt rask gjennomtrasking av spillet, brukte vi snaut 35 prosent av batteriet på vår iPhone 3GS.

Inntrykk

Alt i alt får vi si at idéen og konseptet er godt, men at gjennomføringen kanskje ikke var like god som vi hadde håpet på. Trivielle oppgaver og mye meningsløs gåing trekker helhetsinntrykket ned.

Likevel: Spillet er gratis nedlastbart fra App Store (søk på Vigeland), og kan derfor absolutt være verdt en titt om man er i nærheten av Frognerparken.

Netcom låner for øvrig ut iPhone ved Frognerparkens hovedinngang mot et depositum i sommer.

Vaktmesteren følger deg fra start til mål.