Et Dash 8-fly fra SAS måtte nødlande i Danmark etter feil med landingshjulene på høyre side 9. september. Få dager senere skjedde akkurat det samme i Litauen. (Bilde: Marcin Jagodzinski)

Utvider produksjonen av Dash-fly

  • Motor

Produsenten av flytypen Dash-8 Q400 lar seg ikke skremme av de siste måneders uhell, og skjærer ned på produksjon av andre flytyper til fordel for Dash-flyet.

Sterk kjøpelyst

Flere hundre flypassasjerer har opplevd nødlandinger med totalt fire fly av typen Dash-8 Q400 de siste månedene. Det setter ingen stopper for kjøpelysten til flyselskaper verden over.

I øyeblikket har den kanadiske flyprodusenten Bombardier 264 ordrer på Dash-8 Q400, inkludert en helt ny ordre fra et ukjent europeisk flyselskap. Selskapet bestilte for en uke siden 10 Dash fly. Det skriver danske Ingeniørens nettutgave.

Også det australske flyselskapet Qantas ønsker å utvide sin nåværende Dash-flåte på 7 fløy med 36 nye fly.

Trapper opp

Bombardier trapper nå ned produksjonen av to typer jetfly til fordel for Dash-8. Satsingen på Q400-flyene gjør at selskapet vil ansette hele 800 nye medarbeidere i Toronto, mens 1 300 får sparken i Montreal og Belfast, hvor jetflyproduksjonen foregår.

Bombardiers er skuffet over SAS' beslutning om å ta Dash-8-flyene ut av drift permanent. I en pressemelding skriver flyselskapet følgende i en pressemelding:

- Bombardiers vurdering av situasjonen etter konsultasjon med de kanadiske myndigheter Transport Canada, tyder ikke på at det er snakk om en typefeil på landingsutstyret. På bakgrunn av disse opplysningene har vi anbefalt alle flyselskaper med Q400 om å fortsette flyvningen med flyet som normalt. I tillegg har Bombardier og produsenten av landingssystemet bekreftet at designet er sikkert.