Å DU STORE MIN: Det å lansere store biler med hybridløsning er svært effektivt. Normalt krever vekten av en så stor bil mye av en forbrenningsmotor i startøyeblikket, men i en hybrid tar elektromotoren seg av toppene. Systemet sparer opp mot 30% drivstoff, dermed også redusert CO2-utslipp. Dette er utvilsomt bilen for den ansvarsbevisste direktøren. (Bilde: Toyota)

Utslippskaos gir dyrere biler

  • Motor

Flere og flere importerer hybridbiler fra USA for å spare penger.

Uklart

Da blir avgiftene regnet ut fra bilens vekt, motoreffekt og CO 2-utslipp.

Problemet er bare at utslippene ikke er oppgitt i de offisielle dokumentene som følger med bilene, skriver Dagens Næringsliv.

Og Tollvesenet godtar ikke de europeiske utslippstallene for bilene. Grunnen er at bilenes spesifikasjoner ikke alltid er de samme når man kjøper en bil laget for det amerikanske markedet og en bil laget for det europeiske markedet.

Vanskelig

Ifølge Jan Petter Kamark i firmaet Carpoint i Trondheim, som importerer hybridbiler fra USA, gir problemene en avgiftsdifferanse på opptil 100.000 kroner.

Han forteller at Toyota Norge ikke nødvendigvis oppgir de offisielle utslippstallene for europeiske Toyota-er. Årsaken er nok at de ikke er tilhengere av privatimport av Toyota-biler fra USA.

- Vi opplever dem som veldig vanskelige, og det er skremmende lite hjelp å få, sier Kamark til avisa.

En motor i hvert hjul

Hybridbiler i skuddet

BILDESERIE: Bilnyhetene