LØSE SLEPERINGER: Til høyre en slepering slik den skal se ut, uten synlige tegn på slitasje etter 1,4 millioner kjørte kilometer. I midten den som løsnet og forårsaket skaden og varmeutviklingen. Til venstre en slepering hvor festebolten hadde løsnet, men ikke falt av. Den har fått tydelige slitasjespor på toppflaten fordi den ikke har sittet helt fast.

Utrolige togfeil

I august ble det oppdaget varmeutvikling fra et av hjulene på et flytog. Det viste seg at en slepering for jordingsbørstene på enden av en av hjulakslene hadde løsnet.

Fungerende teknisk direktør Tom Lund i Flytoget AS, undrer seg:

- Vi forstår ikke hva som er årsaken. Vi har tidligere ikke hatt feil med denne komponenten, sier han.

Sleperingen av messing er festet med en bolt og låseskive til en stålflens som igjen er festet til enden av akselen med fire bolter. Til sammen er det 144 slike sleperinger på togsettene til Flytoget. Kontrollen etter uhellet viste at festeboltene hadde løsnet på ti av disse.

Samtlige boggier på flytogene ble skiftet i perioden januar til august i år. Da ble flenser, bolter og sleperinger kontrollert før de ble godkjent for gjenbruk. Alt arbeid i forbindelse med boggibytte er utført av flytogleverandøren.

Veritas sjekker

- Vi har nå bedt leverandøren om å lage en ny løsning hvor slepeskiven er festet med mer enn en bolt, eller at denne ene bolten har flere sikkerhetsbarrierer, sier Lund.

Boltene som til nå har vært benyttet er sendt til Veritas for kontroll. Lund venter i spenning på hva Veritas kan finne.

- Til tross for at det tilsynelatende ikke finnes noen grunn til uhellet, holder vi alle muligheter åpne og snur alle steiner for å forstå hva som skjer og for å finne årsaken, sier han.

Mens arbeidet med å klarlegge årsaksforholdene pågår, har Flytoget i samarbeid med leverandøren kortet ned inspeksjonsintervallene til hver 12.000 km. Opprinnelig foreskrev leverandøren inspeksjon en gang i året.

Også på NSB-tog

NSB har til sammen 22 togsett med den samme konstruksjonen. Ifølge informasjonssjef Preben Colstrup var NSB ukjent med problemet inntil Flytoget varslet om sin skade.

Undersøkelser avslørte løse bolter også på NSBs tog. Colstrup kan ikke si hvor mange bolter som var løse, det ble overlatt til leverandøren.

I påvente av en ny konstruksjon har også NSB endret kontrollintervallene til hver 12.500 km.