- Utnytter ikke mulighetene

  • ikt

Mange bedrifter ønsker å forlenge forretningsprosessene – og forlanger at datasystemene gjennom et enkelt grensesnitt skal kunne integrere hele leveransekjeden helt inn til underleverandørene over Internett. – Men selv om mange bedrifter tenker slik, har ikke de store selskapene kommet særlig langt i prosessen med å gjøre kjerneprosessene tilgjengelig for å utnytte dem i en slik Internett-basert modell. Det later til at det som driver prosessen fremover i mange tilfeller, er press fra kunder og underleverandører, sier Langaard.

Verktøypakke

Langaard er skuffet over at norske selskaper er for slappe til å ta i bruk de nye mulighetene Internett tilbyr. Dette slår naturlig ut i slunkne ordrebøker. Situasjonen I Norge føyer seg inn i den europeiske holdningen – i USA har næringslivet kommer mye lenger på dette området.

SAPs store satsing på Internett har fått navnet mySAP.com og er en meget omfattende verktøypakke for å integrere forretningsprosesser over Internett. SAP er blitt kritisert av mange for å ha kommet sent til den store Internett-festen, men selskapets nye verktøypakke er godt mottatt i markedet. De som benytter mySAP.com møter et enkelt nettleserbasert grensesnitt som SAP har brukt ressurser på for å gjøre brukervennlig. Samtidig får brukerne et kraftig verktøy som utnytter tradisjonell ERP-programvare og dessuten kan utnyttes i videre sammenheng.

I bedrifter som benytter SAPs ERP-programvare er typisk mellom 20 og 30 prosent av de ansatte tilknyttet systemet. Når bedriftene tar i bruk et Internett-basert system som mySAP.com, øker tallet til typisk mellom 70 og 80 prosent. Langaard mener at slike systemer er med på å flytte brukerterskelen betydelig i riktig retning – i tillegg til at langt flere funksjoner blir tilgjengelige. Den enkelte medarbeider får sitt skreddersydde system som gir tilgang til en rekke ulike funksjoner; reiseregninger, personaldata, og ulike innsyn i produksjons- og logistikksystemer.

– Dette er et typisk eksempel på moderne trelagsapplikasjoner, sier Langaard. Dataene kommer fra en eller annen database i eller utenfor bedriften og bearbeides i de ulike applikasjonene bedriften benytter for til slutt å presenteres for brukeren på en PC, eller kanskje en mobil terminal. De ulike løsningene bedriften bruker, kan enten ligge internt hos bedriften eller drives av en applikasjonstjenestetilbyder (ASP) som også kan operere et eller annet sted i Internett. Det blir også stadig vanligere å leie programkjøretid hos slike leverandører slik at brukerne skal slippe å kjøpe programvare de ikke bruker ofte.

ASP-området er i rivende utvikling, og Langaard tror at dette tilbudet, som på mange måter minner om de gamle datasentralene, blir betydelig bredere de neste årene. SAP har allerede tegnet to kontrakter med ASP-selskaper som vil tilby deres programvare til kunder.

Automatisk innkjøp

I Europa har handel over Internett ikke tatt av i samme grad som i USA, på tross av det store rasjonaliseringspotensialet for næringslivet. En rekke undersøkelser skal ha vist at det er mye å spare ved å ta i bruk Internett-baserte innkjøpsprosesser, men dette krever holdningsendringer. Det er en stor endring når de fleste i bedriften kan gjøre innkjøp og rekvisisjoner samt annet papirarbeid er en saga blott. – Mange bedrifter gjør en masse arbeid som enkelt kan rasjonaliseres bort. Vi må konsentrere ressursene om unntakene – ikke om alle de rutinepregede innkjøpsprosessene.

Mange store selskaper i Norge og utlandet har vært gjennom ERP-prosjekter som er blitt kostbare og tatt lenger tid enn forutsatt. Dette har gitt ERP-begrepet en bismak. – Selv om dette har vært riktig i noen tilfeller, er det viktig å huske på at selskapene har endret seg. Det vil nå være mye lettere for dem å ta det neste skrittet, som er å benytte Internett som en viktig basis for driften.

Langaard innrømmer at det har vært tøffe tider for den tradisjonelle ERP-bransjen. Når et så stort selskap som Baan har hatt store problemer, og de fleste leverandørene har levert røde tall, er det duket for en betydelig konsolidering i bransjen. – Akkurat som vi har sett gjennom mange år i databransjen, vil en rekke selskaper forsvinne eller kjøpes opp. Det vil skje etter hvert som teknologien de har vært med å få frem, blir utsatt for standardisering.

Langaard er sikker på at SAP er en av et fåtall selskapert i bransjen som kommer helskinnet ut av konsolideringsfasen. – Vi regner med en salgsvekst på 20 prosent i år, sier Langaard og understreker at ERP-begrepet blir for snevert for dem. – Det vi nå snakker om er det vi kaller utvidet ERP som inkluderer en lang rekke nye områder slik som CRM – kundebehandlingssystemer, elektronisk innkjøp og ballansert målstyring.