Seksjonssjef Ivar Hol i Statens vegvesen. (Bilde: Kjell Herskedal)

Utenlandske vogntog på norske vinterveger under lupen

  • arkivnyheter

-Vi visste fra før at boggi er en fordel på norske vinterveger, men nå vet vi mer om hvor stor denne fordelen er. Vi visste også at plastdekk - eller harde dekk - er en ulempe på vinterføre. Graden av ulempe kan vi nå si noe mer om, sier ansvarlig oppdragsgiver for rapporten, sekjonsleder Ivar Hol i Statens vegvesen, til Våre Veger.





Vesentlig

Testingen er gjort i vinter på E 136 i Vestnes kommune i Heggelia i Møre og Romsdal med en stigningsgrad på 7,2 prosent. Resultatene fra testene viser at tyngden over drivhjulene har ”vesentlig og avgjørende” betydning for fremkommeligheten i stigning, står det i rapporten.

Forsøkene demonstrerer også at det kan være en stor fordel å ha boggi på trekkvognen. På den måten kan tyngden på drivhjulene økes betydelig, slik at fremkommeligheten i stigninger kan forbedres. I noen tilfeller kan det også være en fordel å kunne øke akseltrykket ut over de 10 tonn som er den tillatte grenseverdien, fastslår rapporten.





Dårlige egenskaper

Forsøkene viser også at plastdekk har dårligere egenskaper på vinterføre enn ordinære dekk. Selv om det ble foretatt få kjøringer med plastdekk ble det vist at dekkvalget hadde betydning for om man greide å ta løs etter pålagt stans i stigningen.

Det er i hovedsak utenlandske vogntog som kjører uten boggi og med knallharde dekk. På denne strekningen på E 136 - eksportveien mellom Ålesund og Dombås - er andelen utenlandske vogntog om lag 20 prosent, viser telleinger som er foretatt.

Hol sier at det i vinter har vært gjennomført nye registreringer av andelen utenlandske vogntog på strekningen.





Assistanse registrert

-Samtidig er det, i samarbeid med bergingsselskapene, laget en dokumentasjon på hvor mange vogntog som har stått fast assistanse, og hvor stor andel av disse som er utenlandske. Med dette tallmaterialet håper vi å kunne fastslå om utenlandske vogntog skaper større problemer enn norske vogntog på vintervegene, slik det blir påstått fra mange hold, sier Hol.

Tallmaterialet skal være klart utpå våren. Hol ser ikke bort fra at det er et sammenfall mellom utenlandske vogntog uten boggi og med harde dekk - og et stort antall stopp på vanskelige norske vinterveger.

-Disse vogntogene er ofte laget for å kjøre på flate, europeiske veger uten snø. Dekkene er ofte knallharde for at de ikke skal bli så fort utslitt, sier Hol.